Sökning: "drama och språkinlärning"

Visar resultat 6 - 8 av 8 uppsatser innehållade orden drama och språkinlärning.

  1. 6. Språkinlärning genom skapande ­ Hur man kan arbeta med skapande för att stimulera barn språkutveckling

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ida Jonsson; Erik Gustavsson; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att visa på hur man med hjälp av skapande och kreativa meto-der kan arbeta med barns språkutveckling i förskola och förskoleklass.Vår datainsamling bygger på ett antal samlingar som vi genomfört i förskola/förskoleklass.Vi dokumenterade våra samlingar med fotografier och ljudinspelning. LÄS MER

  2. 7. Dramainspirerad språkundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Angelica Carlsson; [2001]
    Nyckelord :Languages and linguistics; språkundervisning; drama; språkinlärning; Språkvetenskap;

    Sammanfattning : Arbetet syftar till att ge en bild av dramats möjligheter inom språkundervisningen och består av två huvuddelar; en litteraturdel samt en undersökningsdel. I teoridelen belyser jag begreppet drama ur ett antal synvinklar samt presenterar ett antal inlärningsteoretiker för att se om jag hos dessa kan hitta stöd för att drama kan gynna elevers lärande. LÄS MER

  3. 8. Barns språkinlärning och utveckling genom drama som metod

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sanjana Markovic; [1998]
    Nyckelord :Languages and linguistics; Språkinlärning; individuell och social utveckling; drama; lek; aktivitet; kommunikation; fantasi; insikt; Språkvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att beskriva hur och varför drama används i språkinlärning, samt att se på ämnet som en inlärningsmetod utifrån teorier om inlärning och dramapedagogik. Inledningsvis förklaras dramapedagogikens innebörd och syftet med dess användning. LÄS MER