Sökning: "drivkraft lärare"
Visar resultat 1 - 5 av 81 uppsatser innehållade orden drivkraft lärare.
1. Genom lärarens ögon : En kvalitativ analys av arbetsmotivation
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Lärare har en betydande roll i samhället genom sitt ansvar att forma framtidens generationer. Arbetsrollen innebär dock en hög arbetsbelastning och ständiga utmaningar. Studiens syfte var att undersöka hur lärare upplever sin arbetsmotivation. LÄS MER
2. Gynnsamma motivationsklimat i undervisningen i idrott och hälsa : En systematisk litteraturstudie om gynnsamma motivationsklimat och hur lärare kan förbättra elevers lärandemiljö
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Undervisningen i idrott och hälsa präglas av allvarliga problem gällande elevers lärandemiljö och motivation till undervisningen. En kvalitetsgranskning av undervisningen i idrott och hälsa för årskurs 7–9, genomförd av Skolinspektionen (2018), pekar ut brister som låg delaktighet, hög andel tävlingsmoment samt en otrygg lärandemiljö. LÄS MER
3. Hur idrottsläraren konstruerar begreppet motivation : En kvalitativ intervjustudie med idrottslärare
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka begreppet motivation ur ett lärarperspektiv och dess betydelse för ämnet idrott och hälsa. För att svara på syftet användes frågeställningarna Hurkonstruerar idrottslärare begreppet motivation? Och Hur speglar idrottslärarens syn påmotivation deras arbete i praktiken? Studien genomfördes med ett socialkonstruktivistiskt teoretiskt ramverk tillsammans med entematisk analys. LÄS MER
4. Varför sjunger du? En kvalitativ studie om målsättning och drivkraft hos elever med funktionsvariationer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Studien ”Varför sjunger du? - En kvalitativ studie om målsättning och drivkraft hos elever med funktionsvariationer” är en kvalitativ intervjustudie där målet är att utforska elever med funktionsvariationer och deras motivation till att utvecklas inom sång och musik. Varför sjunger de och hur jobbar deras pedagoger med att ta reda på elevernas mål och även nå sina egna undervisningsmål? Eleverna i studien är mellan 20 och 25 år gamla och går eller har gått en eftergymnasial utbildning med musik-, bild-, och teaterinriktning för personer med kognitiva och intellektuella funktionsvarianter. LÄS MER
5. I valet och kvalet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Författare: Kim Engdahl & Felicia Rosander Titel: I valet och kvalet - Vad får personer utan akademisk bakgrund att välja att studera på universitetet? Kandidatuppsats: SOCK10, 15hp Handledare: Magnus Karlsson Sociologiska institutionen, vårterminen 2022 En av de största faktorerna till att personer väljer att studera på universitetet är att de har föräldrar med akademiska erfarenheter. Det har länge varit känt att detta leder till en snedrekrytering på Sveriges universitet med en underrepresentation av studenter utan akademisk bakgrund. LÄS MER