Sökning: "elever i behov av särkilt stöd"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden elever i behov av särkilt stöd.

  1. 1. Mitt särskilt begåvade barn : En intervjustudie ur ett föräldraperspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Petra Whidotti; [2023]
    Nyckelord :utbildningssociologi; särskild begåvning; Persson; undervisning; Pierre Bourdieu; kapital; föräldrar; skola; fritid; resurser; gifted children; parents.;

    Sammanfattning : Barn med särskild begåvning är en grupp som kan behöva särskilt stöd och anpassad undervisning för att kunna utvecklas på ett optimalt sätt i skolan. Då det saknas kunskap om dessa elevers speciella förmåga hos lärare och specialpedagoger blir ofta resultatet att dessa elever hålls tillbaka i sin utveckling. LÄS MER

  2. 2. Drama för alla oavsett förmåga - vi måste bara våga : En litteraturstudie om dramapedagogik inom specialpedagogik

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Marie Umerkajeff; [2014]
    Nyckelord :dramapedagogik specialpedagogik inkludering; funktionshinder; lekteori; reformpedagogik.;

    Sammanfattning : Föreliggande studie är en litteraturstudie omfattande sex vetenskapliga artiklar för en översikt över dramapedagogik som sammanfaller med specialpedagogik och inkludering. Genom konstruerade kategorier/koder för analys har en syntes möjliggjorts. LÄS MER

  3. 3. Elever i behov av särskillt stöd : En kvalitativ studie i definitionen av begreppets användning i styr- och policydokument

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Malin Fodstad; [2014]
    Nyckelord :Pupils in need of special support; inclusion; special support; Elever i behov av särskilt stöd; inkludering; särskilt stöd;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to examine how the term "pupils in need of special support" is defined in Swedish central policy documents. The essay is based on a social constructive contribute knowledge about the term’s definition and interpretation with support in a range of scientific texts. LÄS MER

  4. 4. En-till-en som verktyg i arbetet med utlandsfödda elever i behov av särskilt stöd. : Pedagogers och rektorers uppfattningar ur ett specialpedagogiskt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiska institutionen

    Författare :Ingrid Lövgren; [2013]
    Nyckelord :1-1; laptop; pupils born outside of Sweden; SEN students; multicultural instruction; special educational perspectives; inclusion; En-till-en; bärbar dator; utlandsfödda elever; elever i behov av särkilt stöd; mångkulturell undervisning; specialpedagogiska perspektiv; inkludering;

    Sammanfattning : The aim of this study was to, from a special educational approach, describe and analyse nine teachers and headmasters experiences and perceptions of the use of laptos, ”1-1”, as a tool for working with 13-16 year old pupils born outside of Sweden and with special educational needs (SEN). Interviews were used for data collection. LÄS MER

  5. 5. Vart tog "specialgymnastiken" vägen? : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare uppfattar den specialpedagogiska undervisningen i idrott och hälsa.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Margareta Frykman Järlefelt; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen är att undersöka varför och hur specialpedagogisk undervisning bedrivs inom ämnet idrott och hälsa i grundskolan. Följande frågeställningar står i fokus: Hur ser lärarna i idrott och hälsa på specialpedagogisk undervisning i sitt ämne? Vad innehåller den specialpedagogiska undervisningen i idrott och hälsa? Vilken nytta gör specialpedagogisk undervisning i idrott och hälsa? Metod Studien är en kvalitativ intervjustudie för att ge en beskrivande bild av området samt att ge en fördjupad bild av ämnesområdet. LÄS MER