Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Digitala verktyg i skolan : en kvalitativ analys av förutsättningar och användning hos elever i fjärde klass

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Davidsson; Mirwais Hotaki; Jesper Storberg; [2023]
    Nyckelord :Digital tools; use; students; digital competence; digitalization; digital strategy; TPACK; Teacher Digital Competency; Critical Digital Literacies; fourth grade; Digitala verktyg; användning; elever; digital kompetens; digitalisering; digitaliseringsstrategi; TPACK; Teacher Digital Competency; Critical Digital Literacies; fjärde klass;

    Sammanfattning : Sverige har en ambition om att bli bäst i världen på att tillvarata digitaliseringens möjligheter, en central del i detta är att tidigt säkerställa digital kompetens hos unga. Därav att det görs satsningar på att barn ska ha tillgång till digitala verktyg av olika slag i skolmiljö. LÄS MER

  2. 2. Hur arbetar lärare för att öka elevers läsförståelse?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marie Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Läsförståelse; Läsförståelsestrategier; Modellering; Samspel; Textläsning på varierande sätt;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie har varit att utforska momentet läsförståelse för att belysa hur lärare arbetar för att öka elevers läsförståelse eftersom resultat från PISA:s (2012) och PIRLS (2011) undersökningar visar att elevers läsförståelse försämrats drastiskt under de senaste åren i den svenska skolan. För att få kunskap om hur lärare arbetar för att öka och stimulera elevers läsförståelse gjorde jag en kvalitativ forskning med en induktiv syn där jag kopplat samman teori och tidigare forskning inom området. LÄS MER

  3. 3. ”We kind of read books” : en kvalitativ studie av vad elever i fjärde klass gör på sitt skolbibliotek

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jennie Claesson; [2016]
    Nyckelord :skolbibliotek; elever; läsning; skolbibliotekarie; observationer; fokusgruppsintervjuer; sociokulturellt; Vygotskij;

    Sammanfattning : The aim of this study was to contribute with knowledge that complements research on the design and development of school libraries. This has been achieved through field studies from a sociocultural perspective using the theories of Vygotsky. Previous research shows a gap between how a school library is said to function and how it is in fact used. LÄS MER

  4. 4. Matematiska färdigheter hos elever med lässvårigheter i årskurs 4

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/Hälsouniversitetet

    Författare :Erica Kvarnryd; Emilia Morén; [2014]
    Nyckelord :Reading disability; mathematical disability; the Triple code model; phonological ability; students in fourth grade.; Lässvårigheter; aritmetiska svårigheter; trippel-kod-modellen; fonologisk förmåga; elever i fjärde klass;

    Sammanfattning : Reading difficulties is the most common learning difficulty in the western world and it is common that people with reading disabilities also exhibit arithmetic difficulties. Different theories about the cause of the relationship exists, one theory describes the importance of good phonological ability in reading as well as in arithmetic, while another theory describes the importance of a reliable number system and that only a subgroup of students with reading disabilities also have difficulties with arithmetic. LÄS MER

  5. 5. Användning av 3D-skrivare i grundskolan för barn med synnedsättning

    Master-uppsats, Lunds universitet/Innovation

    Författare :Gustav Knape; [2013]
    Nyckelord :3D-printing; visual impairment; haptic; blindness; education; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet var att undersöka om det går att använda 3D-skrivare för att skriva ut modeller i pedagogiskt syfte för barn med synnedsättning. Ett antal modeller skrevs ut till två barn med blindhet som gick på två olika grundskolor i Skåne. LÄS MER