Sökning: "elevers olika strategier vid problemlösning"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden elevers olika strategier vid problemlösning.

  1. 1. Utmaningar som möter andraspråkselever i matematisk problemlösning (kombinatorik)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Ahmed Alfeky; [2024]
    Nyckelord :andraspråkselever; berättelseproblem; Campbells problem space; första vågen; klädval; kombinatorik; kulturella bakgrund; MAD diagram;

    Sammanfattning : Detta examensarbete djupdyker i de språkliga, kontextuella och kognitiva utmaningar som andraspråkare står inför vid matematisk problemlösning inom kombinatorik. Genom observationer av elevers arbete i smågrupper deltog informanterna aktivt i lösningen av övningsuppgifter. LÄS MER

  2. 2. Unga elevers problemlösningsstrategier : En litteraturstudie om hur elever i förskoleklass och årskurs 1–3 kan ges stöd för att utveckla problemlösningsstrategier och lösa problem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Emelie Bergström; Erica Edgarsson; [2022]
    Nyckelord :problemlösning; problemlösningsstrategi; matematikundervisning; undervisningsstrategi; interaktion;

    Sammanfattning : Genom problemlösning ges elever inte bara förutsättningar för att utveckla matematiska kunskaper utan får också medel för att i framtiden bli goda problemlösare. För att bli en god problemlösare krävs det dock att elever kan använda sig av flera olika problemlösningsstrategier. LÄS MER

  3. 3. Problemlösning i matematikundervisningen : En intervjustudie om betydande aspekter i problemlösning som lärare i årskurs 1–3 tar hänsyn till

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Karolina Haapaniemi; [2022]
    Nyckelord :lärarens roll; matematikundervisning; matematiska resonemang; problemlösning; samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa intervjustudie var att belysa vilka aspekter i problemlösning som lärare i årskurs 1–3 tar hänsyn till när de planerar och genomför sin matematikundervisning. Genom semistrukturerade intervjuer av fyra verksamma lärare samlades data in för att vidare analyseras genom den fenomenografiska analysmetoden. LÄS MER

  4. 4. Hur kan elevers lärande vid problemlösning utvecklas med hjälp av kooperativt lärande?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Liban Mohamed Abdi; Merlin Nuhanovic; [2022]
    Nyckelord :kooperativt lärande; problemlösning; mellanstadiet; strategier;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt var att undersöka huruvida kooperativt lärande i kombination med problemlösning gynnar elevers matematiklärande i mellanstadiet. Kvantitativ metod är det som använts i denna text för att besvara syftet samt frågeställningen. LÄS MER

  5. 5. Problemlösning ur mellanstadieelevers perspektiv : – En kvalitativ intervjustudie om elevers val av problemlösningsstrategier i årskurs 6 samt deras upplevelser och känslor vid problemlösning i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Sofia Byström Dalman; Hanna Hoff; [2022]
    Nyckelord :matematik; problemlösning; mellanstadieelever; problemlösningsstrategier; elevers perspektiv; upplevelser; känslor;

    Sammanfattning : Syftet med denna forskningsstudie var att undersöka hur elever i årskurs 6 löser problemlösningsuppgifter. Fortsättningsvis syftade studien till att undersöka vilka upplevelser och känslor elever i årskurs 6 har vid problemlösning i matematik. LÄS MER