Sökning: "elevperspektiv idrott och hälsa"
Visar resultat 21 - 25 av 55 uppsatser innehållade orden elevperspektiv idrott och hälsa.
21. En trygg lärandemiljö i idrott och hälsa : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : En trygg lärandemiljö är en förutsättning för elevernas deltagande och attityd till ämnet idrott och hälsa. Trots det har Skolinspektionen (2018) vid en nationell kvalitetsgranskning identifierat att hälften av skolorna brister i att åstadkomma en trygg lärandemiljö. LÄS MER
22. Idrott och hälsa - ett ämne utan gränser? : En studie kring elevers upplevelser av bedömning i idrott och hälsa 1
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på gymnasieelevers upplevelser kring bedömning och betygsättning i ämnet idrott och hälsa. För att besvara studiens syfte och frågeställningar har en kvantitativ metodansats i form av en webbenkät tillämpats för att kunna se samband och skillnader samt för att få en mer övergripande bild av situationen. LÄS MER
23. Möjligheten att påverka : En studie om gymnasieelevers motivation till idrott och hälsa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Människan och i synnerhet ungdomar är allt mindre fysiskt aktiva vilket kan leda till försämrad folkhälsa. Det här gör att skolan och särskilt ämnet idrott och hälsa får en viktig roll i att motverka detta. LÄS MER
24. ”Det är väl ett sådant ämne där det kan lysa igenom lite, lite tydligare” : en kvalitativ studie om könsmönster och heteronormativitet i idrott- och hälsaundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka könsmönster och heteronormativitet i ämnet idrott och hälsa utifrån ett lärar- och elevperspektiv. Hur arbetar lärarna för att motverka könsmönster i deras idrott- och hälsaundervisning? Hur upplever gymnasieeleverna att deras idrottslärare motverkar könsmönster i deras idrott- och hälsaundervisning? Hur kan idrottslärarna och elevernas upplevelser av könsmönster kopplas till heteronormativitet i skolämnet idrott och hälsa? Metod Denna studie genomfördes med en kvalitativ metod där öppet riktade intervjuer användes för att ta reda på hur lärare och elever upplever könsmönster och heteronormativitet i ämnet idrott och hälsa. LÄS MER
25. Aktiviteter i idrott och hälsa : -En kvantitativ undersökning ur ett elevperspektiv om lärarens kön har någon inverkan på aktiviteter i idrott och hälsa
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : .... LÄS MER