Sökning: "ensamkommande flyktingbarn pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden ensamkommande flyktingbarn pedagogik.

  1. 1. Integrationsarbete med ensamkommande flyktingbarn : En kvalitativ studie om integrationsprocessen baserad på skol- och boendepersonalens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Fatima Petersson; Adi Suljevic; [2018]
    Nyckelord :Integration; ensamkommande flyktingbarn; skola; HVB-hem; samverkan; främjande och hindrande faktorer;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka och analysera hur yrkesprofessionella på skolor och HVB-hem arbetar för att främja en god integration för ensamkommande flyktingbarn. Vi har även undersökt hur samverkan mellan dessa två verksamheter fungerar eftersom de ensamkommande barnen spenderar en stor del av sin tid i dessa verksamheter. LÄS MER

  2. 2. Integrationsutmaning : En kvalitativ analys av HVB - personals berättelser om arbetet med ensamkommande flyktingbarn

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Besfort Krasniqi; Edo Dubicanac; [2016]
    Nyckelord :Ensamkommande flyktingbarn; Socialisation; Integration; Intervju;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera HVB – personalens berättelser i arbetet med ensamkommande flyktingbarn. Fokus i analysen ligger på peronalens berättelser om barnens integration och socialisation i det nya samhället. LÄS MER

  3. 3. Vi ska visa killarna och vara bra förebilder : Det sociala samspelet med fokus på etnicitet och genus mellan ensamkommande flyktingar och anställda på HVB hem

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Gunilla Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Ensamkommande flyktingbarn; Etnicitet; Genus; Socialkonstruktivism; HVB-hem.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur HVB-hem med ensamkommande flyktingungdomar och dess personal interagerar med varandra med fokus på genus och etnicitet. Detta undersöktes genom sex semistrukturerade intervjuer, tre med personal på HVB-hem med ensamkommande pojkar mellan 14-19 år, samt tre av pojkarna på de olika boendena. LÄS MER

  4. 4. Jag möter världen varje dag genom mitt jobb : En beskrivning av studie- och yrkesvägledares syn på vägledning av nyanlända ensamkommande flyktingbarn och ungdomar

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Pedagogiska institutionen; Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Melina Hillerberg; Angelica Mattsson; [2014]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledning; nyanlända; ensamkommande; flyktingbarn;

    Sammanfattning : This study aims to describe how active guidance counselors can look at the guidance of unaccompanied refugee children by using their experience. The study will focus on advice and the study is based on a qualitative approach in which interviews were conducted with seven guidance counselors. LÄS MER

  5. 5. Livets Träd, en narrativ metod i karriärvägledning

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Patrizia Garzena; Veronica Vitikainen; [2014]
    Nyckelord :Tree of Life; narrative career counseling; career counseling; narrative career counselling; collective narrative practice; career group counseling; Livets Träd; narrativ vägledning; narrativa metoder; karriärvägledning; gruppvägledning; narrativ kollektiv praxis;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utforska den narrativa arbetsmetoden Livets träd som karriärvägledningsinstrument och i vilka sammanhang metoden är som mest användbar inom vägledning. I undersökningen har vi använt en kvalitativ ansats med fyra enskilda intervjuer som datainsamlingsverktyg. LÄS MER