Sökning: "erfarenhetspedagogisk undervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden erfarenhetspedagogisk undervisning.
1. Vänskap : att våga och kunna uttrycka åsikter och känslor med hjälp av litteratur
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Syftet med detta utvecklingsarbete är att undersöka hur elevers förmåga att uttrycka åsikter och sätta ord på känslor kan utvecklas genom litteratur. Undervisningen har genomförts med ett ämnesövergripande tema, vänskap, och all litteratur har valts ut för att passa in i just det temat och för att ge eleverna möjlighet att samtala om och diskutera kring olika känslor och åsikter. LÄS MER
2. Film och genus i undervisningen : Filmanalys som ett verktyg för värdegrundsarbetet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med studien är att ge förslag på hur skolans värdegrundsarbete kan implementeras i svenskundervisningen på gymnasienivå genom film. Eftersom skolans värdegrundsarbete belyser många viktiga aspekter kommer denna studie att fokusera på genus. LÄS MER
3. Språkhistoria i undervisningen : En studie om fem verksamma lärares syn och arbetssätt
Magister-uppsats, Estetisk-filosofiska fakultetenSammanfattning : De nationella styrdokumenten för gymnasiet påvisar att läraren skall undervisa om samt bedöma elevernas prestationer i språkhistoria. I dagsläget saknas det forskning om hur verksamma lärare skall didaktisera det språkhistoriska momentet i svenskundervisningen. LÄS MER
4. Temaarbete - Ur ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Vårt syfte har varit att undersöka hur två pedagoger ser på temaarbete och hur de väljer att arbeta med det. Vi har utgått från frågeställningarna: Hur definierar pedagogerna temaarbete? Hur planerar och genomför de temaarbeten? Vilka för- och nackdelar anser pedagogerna att det finns med temaarbete?Vårt insamlade material består av intervjuer med två pedagoger. LÄS MER
5. Skönlitteratur i tematiskt arbete- möjligheter och begränsningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur det kan fungera att arbeta tematiskt med skönlitteratur som kunskapskälla. Detta gör vi genom att analysera arbetet med den skönlitterära boken Inte bara tennis av Peter Barlach (2007) i ett temaarbete med namn På liv och död i en fjärdeklass. LÄS MER