Sökning: "estetiska ämnen integrering"
Visar resultat 11 - 15 av 21 uppsatser innehållade orden estetiska ämnen integrering.
11. Slöjdens plats i skolan : i samarbete med andra ämnen
M1-uppsats, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka i vilken omfattning och hur lärarna i slöjd samverkar inom skolan samt vad de tycker är viktigt att förmedla inom ämnet slöjd. Jag har gjort en historisk tillbakablick för att kunna följa tankar och utveckling kring slöjd genom tiden, tittat på vad styrdokumenterna säger om samarbete mellan ämnena, tagit del av ett antal författares syn på samverkan samt gjort en enkätundersökning inom grundskolans tidigare och senare år. LÄS MER
12. Musikintegrerad undervisning : Hur musikintegrerad undervisning påverkar lärmiljön i en år1
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Detta arbete handlar om hur man kan integrera estetiska ämnen i undervisningen och vi har valt att lägga huvudfokus på musik. Vi vill se hur man kan använda sig av denna integrering för att stimulera barns lärande och se vilka reaktioner man får av att undervisa på detta sätt. LÄS MER
13. "...de kommer aldrig att glömma det. Jag tror det sitter hela livet när man lär med kroppen." - en undersökning om ämnesintegrering av estetiska uttryck
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Uppsatsen problematiserar ämnesintegreringen mellan de estetiska- och de teoretiska ämnena i grundskolans tidigare år. Våra frågeställningar berör, om och hur de estetiska uttrycken används i undervisningen av teoretiska ämnen samt vilket utrymme de får och vad detta beror på. LÄS MER
14. Bildens betydelse för barns språkutveckling : En kvalitativ intervjustudie om hur några förskollärare resonerar kring barns språkutveckling genom bild och bildskapande
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BAKGRUND:1998 års läroplan för förskolan har sin utgångspunkt i Vygotskijs teori och det sociokulturellaperspektivet där man ser kultur, språk och estetiska ämnen som integrerade i förskolans vardag.Samspel och reflektion tillsammans med andra ses då som en förutsättning för lärande. LÄS MER
15. Kunskapande genom bildintegrering i gymnasieskolan : Lärare och elevers uppfattningar om ämnessamverkan
M1-uppsats, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : På grund av en av oss upplevd marginalisering av bildämnet i den moderna skolan har vi undersökt hur ämnesintegrering med bild kan främja kreativitet och förståelse. Som ett led i processen har vi undersökt begreppet ämnesintegrering och formulerat en definition av detta. LÄS MER