Sökning: "estetiska ämnen integrering"

Visar resultat 6 - 10 av 21 uppsatser innehållade orden estetiska ämnen integrering.

  1. 6. Något för alla : En studie om lärares syn på estetiska uttrycksformer i teoretiska ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Maria Karlsson; Elsa Berg; [2013]
    Nyckelord :uttrycksformer; estetiska uttrycksformer; bild; musik; slöjd; drama; kreativitet; samarbete; skolan; grundskola; skapande; lärare;

    Sammanfattning : Skolan ska ge eleverna möjlighet att visa sina kunskaper på flera olika sätt. De ska både få uppleva och själva prova på att använda olika uttrycksformer. Detta är något som kan göras på många olika sätt och i olika ämnen. LÄS MER

  2. 7. Estetik – ett redskap för lärande.

    C-uppsats,

    Författare :Marie Bruus Sörensen; Carina Löfqvist; [2011]
    Nyckelord :Estetik; lustfyllt lärande; lek; musik; ämnesinteg;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Vårt intresse för lärandet via estetiken samt intresset för integreringen mellan de estetiskaämnena och de teoretiska ämnena har avgjort innehållet i vår studie. Vårt syfte med studien är att undersöka hurpedagoger i förskola och grundskola anser sig skapa en bro mellan de teoretiska skolämnen och den estetiskaverksamheten, samt vilken förståelse barn visar för integreringen av de estetiska uttrycksformerna iverksamheterna. LÄS MER

  3. 8. Att arbeta med fonologisk medvetenhet : En kartläggning av en skolas sätt att arbeta med fonologisk medvetenhet i förskoleklass och årskurs ett

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Lovisa Wendefors; [2011]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; ämnesintegrering; svenska; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ge en bild av hur arbetet med den fonologiska medvetenheten kan se ut på en svensk skola idag. Idén till detta väcktes av teorier som talade för att musik och rytmik kan påverka den fonologiska medvetenheten på ett positivt sätt, varför eventuell integrering av musik i arbetet särskilt beaktades. LÄS MER

  4. 9. Teori hand i hand med praktik. : Varför måste vi ha teori i slöjden.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Claes Nordell; [2011]
    Nyckelord :slöjd; integrering; planering; reflektion; utvärdering;

    Sammanfattning : Jag har i denna studie valt att titta på hur slöjdlärare arbetar och planerar sin undervisning i slöjd. Syftet var att se i vilken mån det finns utrymme till teoretiska avsnitt i undervisningen. LÄS MER

  5. 10. Datorn - inte bara ett pedagogiskt redskap : En studie om lärarrollen i relation till IT och värdegrund

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå School of Education (USE); Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Mikael Stålnacke; [2011]
    Nyckelord :värdegrund; IT; didaktisk teori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om och hur läraruppdraget påverkas av IT i relation till värdegrunden. Studien söker svar på två frågeställningar: vilken eventuell integrering uttrycker lärare mellan användande av IT och gestaltandet av skolans värdegrund? Hur påverkar lärarens syn på IT användandet av tekniken i undervisningen, främst i relation till läroplanens värdegrund? Undersökningen bygger på kvalitativa intervjuer med sex gymnasielärare: fyra kvinnor och två män. LÄS MER