Sökning: "examensarbete stöd pedagogik"

Visar resultat 16 - 20 av 51 uppsatser innehållade orden examensarbete stöd pedagogik.

  1. 16. Most schools teach you how to move around it but… Neuropedagogik– vad, hur och varför?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Caroline Bandgren; Emelie Möller; [2014]
    Nyckelord :Neuropedagogik; neuroplasticitet; inlärningssvårigheter; elever i behov av särskilt stöd; Eaton Arrowsmith School; lärandeteorier;

    Sammanfattning : Abstract Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: Most schools teach you how to move around it but…Neuropedagogik– vad, hur och varför? Författare: Caroline Bandgren och Emelie Möller Termin och år: Vårterminen 2014 Kursansvarig institution: Institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs Universi-tet Handledare: Ulla Berglindh Examinator: Anna-Lena Lilliestam Rapportnummer: Vt14-2910-122 Nyckelord: Neuropedagogik, neuroplasticitet, inlärningssvårigheter, elever i behov av särskilt stöd, Eaton Arrowsmith School, lärandeteorier Syfte: Syftet med denna uppsats är att öka kunskapen om neuropedagogik och varför det är positivt att använda sig av i arbetet med elever i behov av särskilt stöd. Det är en litteraturbaserad uppsats som har grunden i en studie gjord på en skola i Kanada. LÄS MER

  2. 17. Elevers möjlighet till lärande enligt KASAM : En kvalitativ fallstudie av en skola i Tanzania

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Stina Hultén; [2014]
    Nyckelord :Känsla av sammanhang – KASAM; salutogen; delaktighet; specialpedagogik; dilemmaperspektiv; Tanzania;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att genom de specialpedagogiska relationella – och dilemmaperspektiven, samt genom ett sociokulturellt perspektiv undersöka vilken skola barn och unga möter i Tanzania. Teoretiska utgångspunkter har varit den salutogena teorin med fokus på KASAM, känsla av sammanhang, och Cumminsmodell där fokus ligger på att undersöka samspelet mellan lärare och elev. LÄS MER

  3. 18. Inkludering, funktionsnedsättning och idrott : En studie om hur lärare i idrott och hälsa arbetar med elever i behov av särskilt stöd

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Märit Kemner; Simon Nilsson; [2013]
    Nyckelord :Disabilities; physical education; special educational needs; inclusion;

    Sammanfattning : I vårt examensarbete har vi valt att undersöka hur lärare i idrott och hälsa arbetar för att inkludera elever med funktionsnedsättning. Teoretiska studier och kvalitativa intervjuer av lärare i idrott och hälsa, är det vi använt oss av för att undersöka hur lärare arbetar med elever i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  4. 19. En läroplanshistorisk undersökning av dramapedagogikens position i läroplanstexter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sabina Yondt; Charlotta Hedin; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta examensarbete behandlar ämnet dramapedagogik och vilken funktion, position och status ämnet har haft i de läroplaner som utgivits från och med Läroplan för grundskolan 1962 (Lgr62). Materialet som undersökts är framför allt kapitlet Svenska i samtliga läroplaner, men även den allmänna delen och ett antal debattartiklar om ämnet drama i skolundervisning. LÄS MER

  5. 20. Matteklipp på nätet : Ett stöd i matematikundervisningen

    Master-uppsats, KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)

    Författare :Magdalena Östlund; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning :  ABSTRACT This master thesis defines a new concept – Math Videos on the Net. The term refers to short, educational videos of mathematics that are freely available on the internet. LÄS MER