Sökning: "examensarbete svenska gymnasiet"
Visar resultat 11 - 15 av 46 uppsatser innehållade orden examensarbete svenska gymnasiet.
11. Världslitteraturen i det svenska klassrummet : En diskursanalys av det litterära urvalet i läromedel inomsvenskämnet i gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskapSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka tre läroböckers skönlitterära urval, samt undersöka hur läroboksförfattarna motiverar sina skönlitterära urval. Studien använder även metoden diskursanalys genom att undersöka läromedlen med en kvalitativ textanalys i syfte att synliggöra bakomliggande kanondiskurser. LÄS MER
12. Ord och mummelmummel : Hur gymnasieelever tolkar och använder sig av kunskapskraven i kursen Svenska 3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Tidigare studier har visat att både lärare och elever upplever kunskapskraven som otydliga. Syftet med mitt examensarbete har varit att ta reda på hur lärare och elever på gymnasiet uppfattar och tolkar kunskapskraven och dess progressionsord, hur eleverna använder sig av kunskapskraven samt om det finns något samband mellan elevernas förväntningar på sig själva och användandet av kunskapskraven. LÄS MER
13. How Google Drive Affects Upper Secondary English as a Second Language Collaborative Writing - expressed by Teachers and Students
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Svenska skolor blir gradvis mer digitaliserade, vilket gör att fler lärare vänder sig till Google Drive för att förbättra elevers samarbete, särskilt ESL-lärare, som detta examensarbete fokuserar på. Syftet med denna studie är därför att ta reda på hur användandet av Google Drive kan påverka ESL-skrivning i gymnasiet. LÄS MER
14. Formativ bedömning i fysikundervisning på gymnasiet - ett sätt att främja lärandet i fysik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Genomförda undersökningar av olika forskare och inom olika undervisningsområden visar att formativ bedömning förbättrar elevers inlärning och förståelse. Den svenska läroplanen från 2011 (Skolverket 2011a) ger tydliga rekommendationer om att formativ bedömning ska inkluderas i undervisningen. LÄS MER
15. Andraspråkselevers lärande i kemi : en intervjustudie ur några elevers perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att bidra med kunskap om hur andraspråkselever utvecklar kunskap i kemi utifrån elevers eget perspektiv. Vidare ställs intervjuerna mot olika modeller och strategier beskrivna i texten för att se ifall det finns någon röd tråd i elevernas upplevelser av inlärning och relation till läraren. LÄS MER