Sökning: "examensarbete svenska gymnasiet"

Visar resultat 16 - 20 av 46 uppsatser innehållade orden examensarbete svenska gymnasiet.

  1. 16. Den som äger en trädgård och en boksamling saknar intet - Om begreppet ”läsförståelse” och undervisning i läsförståelsestrategier i den svenska gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Siri Sotiriou Hallberg; [2016]
    Nyckelord :Läsförståelse; Gymnasieskolan; Literacy; Scaffolding; Metakognition;

    Sammanfattning : Denna studie är ett examensarbete på avancerad nivå med inriktning mot gymnasieskolan i fördjupningsämnet svenska och lärande. Syftet med studien har varit att undersöka vilka olika dimensioner begreppet ”läsförståelse” kan ha för lärare i svenska på gymnasiet samt att belysa vilka strategier dessa lärare använder för att träna sina elever i läsförståelse. LÄS MER

  2. 17. Författarröst i lärarstudenters abstract : En studie av tre studentgrupper

    Kandidat-uppsats, Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Linnéa Bjällebo; [2014]
    Nyckelord :Abstract; implicit och explicit författarröst; identitet; lärarutbildning; examensarbete; medierande redskap; interimtext.;

    Sammanfattning : Funktionella brister i ett abstract kan leda till att den vetenskapliga rapporten riskerar att inte bli läst medan ett välskrivet abstract kan fungera som en inträdesbiljett till den vetenskapliga arenan. Vetenskaplig sakprosa ska enligt genrens krav vara opersonlig och transparent, vilket oftast betyder ett restriktivt uttryck av författarröst. LÄS MER

  3. 18. Musikens och det talade språkets interrelation : Fyra musiklärares antaganden och åsikter om musikens samband med elevers talspråksutveckling

    Magister-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Annika Lindholm; [2013]
    Nyckelord :Fonologiska färdigheter; interrelation; musik; musikundervisning; språk; uttal;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en pilotstudie och handlar om  den forskning som  berör musikens och det talade språkets interrelation där syftet består i att skapa förståelse för vad musiklärare anser om denna forskning och om dess tillämpning eller implikationer i undervisningen. Undersökningens metodologi utgår  från en  kvalitativ ansats  i form av strukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 19. Språkanvändning hos en grupp gymnasieelever : kodväxling som ett kommunikativt redskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för humaniora

    Författare :Nina Begovic; [2013]
    Nyckelord :Code switching; language use; conversation analysis; upper secondary school; bilingualism; Kodväxling; språkanvändning; samtalsanalys; gymnasiet; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete belyser fenomenet kodväxling som kommunikativ strategi hos en grupp gymnasieelever med svenska som modersmål och svenska som andraspråk, vid samtal på engelska. Med en sociokulturell syn på kunskap och lärande och med språkanvändning som förargument, antogs en samtalsanalytisk inriktning med avsikt att studera form och funktioner för kodväxling. LÄS MER

  5. 20. Betydelsen av matematiken som språk för elevernas lärande i matematik : En studie i Sverige och Sydafrika

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Hanna Kramshöj-Ehn; [2013]
    Nyckelord :Awareness; language; mathematics; South Africa; Matematik; medvetenhet; språk; Sydafrika;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en del av ett utbyte mellan skolor i Sverige och skolor i en kåkstad i Sydafrika. Syftet med examensarbetet är att undersöka matematiklärares medvetenhet om sitt matematiska språk och lärarnas uppfattning om betydelsen av det matematiska språket för elevernas lärande. LÄS MER