Sökning: "färdighetsträning matematik"

Visar resultat 21 - 25 av 61 uppsatser innehållade orden färdighetsträning matematik.

  1. 21. Kunskapshöjare eller energislukare? : En studie om uppfattningar om och användningen av läxor bland lärare.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Isabelle Frank; Maja Schols; [2019]
    Nyckelord :Läxor; lärare; uppfattningar; enkät.;

    Sammanfattning : I denna studie var syftet att undersöka lärares uppfattningar om läxor och hur de använder dem i sin undervisning. De teoretiska utgångspunkterna för studien hämtades från Epstein och Van Voorhis (2001). För att svara på frågeställningarna genomfördes en enkätundersökning, med kvalitativa drag, i april 2019. LÄS MER

  2. 22. Digitala verktyg och kompetensutveckling i matematikundervisning : En kvalitativ studie om lågstadielärares användning av digitala verktyg och deras uppfattningar om kompetensutveckling i förhållande till den reviderade kursplanen i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Sofia Brottsjö; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Our society is constantly changing. At the beginning of the last century there was industrialization that accounted for the great change, today it is digitization. As part of increased digitalization in schools, the curriculum has been revised to clarify the school's mission in strengthening students' digital skills. LÄS MER

  3. 23. Digitala spel som vägar till konceptuell matematikförståelse genom situerat lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emil Lomvi; [2018]
    Nyckelord :grundskola; F–3; matematik; konceptuellt främjande; situerat lärande; digitala spel;

    Sammanfattning : Understött av tidigare forskning och teoretiska perspektiv antas väl valda digitala spel, genom didaktiskt genomtänkta undervisningsformer, kunna utgöra ett särskilt gynnsamt alternativ till traditionell matematikundervisning i den svenska grundskolans tidigare årskurser. Detta i egenskap av att tillåta konceptuellt främjande aktiviteter genom inre motivation och att kunna föranleda situerat lärande i virtuella lärandemiljöer. LÄS MER

  4. 24. Bråk - Balansen mellan metod och förståelse inom bråkbegreppet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Matilda Wilhelmson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsatts syftar till att beskriva bråkundervisningens gestaltning, hur balasen ser ut mellan metodträning och resonerande diskussioner och hur bråkbegreppet framställs i ett antal läroböcker som används i undervisningen på mellan- och högstadiet. För detta har dels en läroboksanalys genomförts där fokus har legat på ett jämföra olika typer av matematiskt resonemang. LÄS MER

  5. 25. Digitala verktyg och kompetensutveckling i matematikundervisning : En kvalitativ studie om lågstadielärares användning av digitala verktyg och deras uppfattningar om kompetensutveckling i förhållande till den reviderade kursplanen i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Sofia Brottsjö; [2018]
    Nyckelord :Digital skills; digital tools; individual customization; mathematics education; revised curriculum; skills training; Digital kompetens; digitala verktyg; färdighetsträning; individanpassning med digitala verktyg; matematikundervisning; reviderad läroplan;

    Sammanfattning : Vårt samhälle är i ständig förändring. I början av förra århundradet var det industrialiseringen som stod för den stora förändringen, idag är det digitaliseringen. Som ett led till ökad digitalisering i skolan har läroplanernarevideratsför att förtydliga skolans uppdrag i att stärka elevers digitala kompetens. LÄS MER