Sökning: "färdighetsträning matematik"
Visar resultat 11 - 15 av 61 uppsatser innehållade orden färdighetsträning matematik.
11. Ett vidsträckt landskap av outforskade gåtor* eller färdighetsträning? : En analys av problemlösningsuppgifter i Favorit matematik 3A och Eldorado 3A
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur problemlösningsuppgifter i läromedel som är vanliga i svensk skola bidrar till elevers matematiska utveckling inom området problemlösning. Ett analysverktyg har konstruerats och använts till att genomföra en analys av problemlösningsuppgifterna i de båda läroböckerna. LÄS MER
12. Digitala matematikappar som stöd i undervisningen för elever i matematiksvårigheter: En innehållsanalys utifrån fyra undervisningsaspekter.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att utveckla ett analytiskt ramverk som fungerar för analysering av 11 appar och kategorisera dem utifrån deras användbarhet i undervisningen av elever i matematiksvårigheter. Vilka undervisningsaspekter som valdes ut grundades på en anpassning för elever i svårigheter i matematik. LÄS MER
13. Digitala verkyg inom matematikundervisning : En undersökning kring lärares och elevers inställning och vanor kring digitala verktyg inom matematikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : Detta examensarbete kommer inledningsvis att presentera en överblick över forskningsområdet kring digitala verktyg inom matematikundervisning. Den forskningsöverblicken kommer främst handla om olika aspekter kring digitala verktyg som påverkar hur bra verktygen fungerar inom undervisningen. LÄS MER
14. Lärares uppfattningar om metoder för att reducera sommareffekten
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur lärare uppfattar fenomenet sommareffekten samt undersöka hur man kan reducera effekterna. Tidigare forskning presenteras och visar på olika undersökningar för att reducera sommareffekten, främst genom sommarprogram. LÄS MER
15. Varför har vi matematikläxor? : En kvalitativ studie om syfte och attityder till läxor ur ett lärar- och elevperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att beskriva fyra lärares respektive tio elevers syn på varför matematikläxor används i lågstadiet samt vilka attityder de har gentemot dem. Metoden som har använts är semistrukturerade intervjuer med elever och lärare i årskurs 1–2. LÄS MER