Sökning: "föräldrar roll på förskolan"
Visar resultat 21 - 25 av 91 uppsatser innehållade orden föräldrar roll på förskolan.
21. Vem är mannen i förskolan? : Den mediala bilden av den manliga pedagogen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur mannen i förskolan konstrueras och framställs i nyhetsflödet. Metod: I studien genomförs en kvalitativ analys av nyhetstexter som berör det mediala samtalet kring den manliga pedagogen utifrån tidigare forskning och teori kring genus och maskulinitet utifrån ett diskursanalytiskts perspektiv. LÄS MER
22. Hur ska vi samverka? : Pedagogers erfarenheter av och föreställningar om föräldrasamverkan i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka pedagogers erfarenheter av och föreställningar om föräldrasamverkan i förskolan. Vår studie är en metodkombination av en kvantitativ och kvalitativ metod där vi har använt oss av enkäter i kombination med öppna frågor via formulär på internet. LÄS MER
23. Anknytning som ett gummiband : En essä om anknytningens betydelse under barnets introduktion i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Den här essän kommer att behandla ett vanligt förekommande ämne inom förskolan, introduktioner av nya barn och föräldrar. Genom introduktionen måste pedagoger förhålla sig till den nya familjen för att försöka få till anknytning och trygghet. LÄS MER
24. Öppna förskolan -mer än en öppen pedagogisk verksamhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med min studie är att undersöka öppna förskolans pedagogiska, sociala och familjestödjande funktion i förhållande till det givna uppdraget? Hur uppfattar föräldrar verksamheten, hur ser pedagogerna på den och på sitt uppdrag. I vilken utsträckning är verksamheten pedagogisk snarare än en social gemenskap och hur ser föräldrar och pedagoger på verksamheten som socialt stödjande? Studien utförs för att undersöka öppna förskolans betydelse för föräldrarna som pedagogisk, social och familjestödjande verksamhet och vilken roll pedagogerna har i denna. LÄS MER
25. Ska barnen vara med? : En essä om utvecklingssamtal i förskolan
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : Skollagen påbjuder att vårdnadshavare och personal på varje förskola minst en gång per år ska genomföra ett samtal om barnets utveckling och lärande, ett utvecklingssamtal. Samtalet ska bygga på en bred och nyanserad bild av barnets utveckling och lärande, om barnet trivs, har roligt och fungerar socialt. LÄS MER