Sökning: "förbjudna ord"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden förbjudna ord.
1. Observations on de Bruijn graphs
Master-uppsats, Lunds universitet/Matematik LTH; Lunds universitet/Matematik (naturvetenskapliga fakulteten)Sammanfattning : Abstract of chapter 1 For n >= 2 the number of mixing n-step subshifts of finite type (sft) over the alphabet {0, 1} is proven to be at least 15/16 times the number of transitive n-step sfts. A conjecture assumes the latter to be at least 2^(3*2^(n-1)-n). Abstract of chapter 2 The alternating colouring function is defined. LÄS MER
2. ”Jag tycker domma tre låter fint” Barns perspektiv på sång i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Vi har erfarit att barn kritiserat val av sånger i förskolan och att de uttryckt ett ointresse för några av de traditionella sångerna. Barnens perspektiv är både utifrån förskolans läroplan och tidigare forskning viktigt att utgå ifrån och ta i beaktande. LÄS MER
3. Characterization of geographical variation in antioxidative active Eucalyptus camaldulensis extracts : for future use as biopesticides in Burkina Faso
Master-uppsats, Lunds universitet/Tillämpad biokemi; Lunds universitet/BeräkningskemiSammanfattning : The current use of pesticides in Burkina Faso has been described as problematic. An alternative to synthetically produced pesticides is products based on naturally occurring substances, e.g. from plants, so-called biopesticides. LÄS MER
4. "Löjligt, sjukt, perverst" : en modern begreppshistorisk analys av perversion
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Perversion är ett negativt laddat begrepp som används för att beskriva personer eller företeelser som avviker från normen, oftast den sexuella. Jag undersöker vad, vem och vilka som kallas perversa i tidningen Expressen år 1966, 1986 och 2016, med syftet att synliggöra hur begreppets användningsområde har förändrats. LÄS MER
5. Lek genom barns ögon : En intervjustudie i förskola och förskoleklass
M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur äldre förskolebarn och barn i förskoleklass talar om lek på olika sätt. Detta gav två stora frågeställningar som löd: Hur talar barn kring lek? samt Hur resonerar barn kring pedagogers involvering i lek? Den metod som användes var barnintervjuer med sammanlagt 80 barn varav 68 sexåringar och 12 femåringar. LÄS MER