Sökning: "förebild i förskolan"
Visar resultat 36 - 40 av 83 uppsatser innehållade orden förebild i förskolan.
36. Förskolans fiktiva förebilder : En studie angående fiktiva karaktärers roll i förskoleverksamheten
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att granska fiktiva karaktärers roll som förebilder för barn i förskoleåldern. Studien har utförts genom att intervjua aktiva förskollärare ute på ett antal olika förskolor. LÄS MER
37. Förskollärare, inte dagisfröken. : Förskollärares syn på sin yrkesroll och sitt uppdrag.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Bakgrund Denna studie tar upp förskollärares syn på sin yrkesroll och på sitt uppdrag i förskolan. Förskollärares uppdrag står beskrivet i förskolans läroplan men vi ville undersöka hur förskollärare själva beskriver sitt yrke och vad de anser är deras uppdrag. LÄS MER
38. Vem är mannen i förskolan? : Den mediala bilden av den manliga pedagogen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur mannen i förskolan konstrueras och framställs i nyhetsflödet. Metod: I studien genomförs en kvalitativ analys av nyhetstexter som berör det mediala samtalet kring den manliga pedagogen utifrån tidigare forskning och teori kring genus och maskulinitet utifrån ett diskursanalytiskts perspektiv. LÄS MER
39. "MEN JAG ÄR VUXEN!" En kvalitativ studie om hur bilderböcker i olika tider gestaltar maktrelationen mellan barn och vuxna
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt hur maktrelationer gestaltas i bilderböcker. Vårt syfte är att titta på hur bilderböcker ur ett historiskt perspektiv gestaltar maktrelationer mellan barn och vuxna och hur relationerna har förändrats över tid. LÄS MER
40. Förskollärares uppfattningar om konfliktsituationer. En kvalitativ studie om förskollärares och barns positioner i konflikter
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra vilka uppfattningar det finns bland pedagoger i förskolan om pedagogers samt barns funktioner, roller och positioner i konfliktsituationer. Våra centrala frågeställningar är: 1. Vilka uppfattningar har pedagoger om konflikt som fenomen? 2. LÄS MER