Sökning: "förebild i förskolan"
Visar resultat 31 - 35 av 83 uppsatser innehållade orden förebild i förskolan.
31. "Om jag säger män i förskolan, vad säger du då?" En studie om vårdnadshavares diskurser kring män som arbetar i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I Sveriges förskolor idag råder brist på utbildad personal vilket får följder för kvaliteten på den verksamhet som kan bedrivas. Ett sätt att få upp andelen utbildad personal kan vara att försöka locka fler män att söka sig till förskolläraryrket. Detta på grund av att det i nuläget endast arbetar ca tre procent män i förskola. LÄS MER
32. En kvantitativ enkätstudie omden pedagogiska måltiden iförskolan.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Måltiden i den svenska förskolan innebär ett tillfälle för barn och förskolepersonal att umgås och samtala med varandra medan de äter tillsammans. Det är även ett tillfälle att lära barn om mat och hälsosam kost. LÄS MER
33. Fröken, vi behöver din hjälp! : Pedagogers bemötande i barns konflikter.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Förskolan ska vara en trygg och lärorik miljö för alla barn. Barnen ska erbjudas möjligheter till att utveckla sin sociala förmåga genom att få stöd av pedagoger i sin kommunikation och samspel med andra. LÄS MER
34. Flerspråkighet och modersmålsstöd i förskolan : En fenomenografisk studie om förskolepedagogers strategier för modersmålsutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskolepedagogers strategier för modersmålsutveckling gällande andra modersmål än svenska, samt på vilka villkor andra modersmål förekommer i förskolans verksamhet. Detta har bearbetats genom en fenomenografisk forskningsansats där semistrukturerade intervjuer har använts för att undersöka förskolepedagogers upplevelser av sitt uppdrag kring modersmålsutveckling, samt hur de omsätter detta i praxis. LÄS MER
35. Lära sig att leka - En studie om pedagogers syn på lek och Speciella lekgrupper
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning Vårt syfte med denna studie är att undersöka hur de intervjuade pedagogerna arbetar med Speciella lekgrupper i förskolan. Projektet Speciella lekgrupper har etablerat sig på vissa förskolor i olika kommuner. För att få en djupare insikt ville vi härmed ta reda på mer hur pedagogerna generellt ser på leken i förskolan. LÄS MER