Sökning: "förebild i förskolan"

Visar resultat 41 - 45 av 83 uppsatser innehållade orden förebild i förskolan.

  1. 41. Barns självkänsla : En intervjustudie om hur förskollärare arbetar med självkänsla hos barn i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Nathalie Larsson; Lisa Böhm Slimane; [2017]
    Nyckelord :Teacher; preschool; children; curriculum; educator; self-esteem.; Självkänsla; barn; förskollärare; läroplan; förskola; kvalitetsarbete; pedagog.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur forskning uppmärksammat fenomenet självkänsla samt hur aktiva förskollärare betraktar, uppmärksammar och arbetar med barns självkänsla. Genom att få ökad kunskap om detta, samt sprida den till verksamma kollegor, tror vi att arbetet med att stärka självkänslan i förskolan kan ges ökad betydelse och på så sätt stärka kvaliteten inom förskoleverksamheten. LÄS MER

  2. 42. "Förskolan är som ett litet samhälle" : Om demokratisk samvaro i förskolan - barns möjligheter till delaktighet och inflytande En studie om sex pedagogers uppfattningar av barns delaktighet och inflytande i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Charlotte Stålgren; Emma Nylund; [2017]
    Nyckelord :Delaktighet; Demokratiuppdraget; Demokratisk samvaro; Förhållningssätt; Förskola; Inflytande; Kvalitativ metod; Självständighet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att belysa pedagogers uppfattningar av barns delaktighet och inflytande i förskolans verksamhet. Tidigare forskning inom området menar att barns delaktighet och inflytande begränsas i förskolans verksamhet på grund av olika faktorer som exempelvis tidsbrist, kompetens, pedagogers förhållningssätt, barngruppens storlek, organisation och miljö. LÄS MER

  3. 43. Planerade fysiska aktiviteter i förskolan : En studie om planerade fysiska aktiviteter samt hur förskollärare arbetar med det

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Fang Zhang; [2017]
    Nyckelord :Planerade; fysiska; aktivitet; förskollärare; rörelse; motorik;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att beskriva hur planerade fysiska aktivitet kan se ut i förskolan för att öka mängd på barnens rörelse. Detta för att skapa en förståelse för hur förskollärare kan engagera sig i fysiska aktiviteter som är avgörande för barnens livslånga hälsa och välbefinnande. LÄS MER

  4. 44. Utvärdering av energiprojektering för Hedlunda passivhusförskola : Assessment of the projected energy demand for a passive house preschool at Hedlunda

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

    Författare :Ylva Risberg; [2017]
    Nyckelord :passivehouse; criteria; assessment; preschool; energy demand; PHI; BREEAM; IDA ICE; passivhus; Hedlunda; uppföljning; energieffektivisering; ventilation; energianvändning; projektering; BREEAM; kriterier; miljöbyggnad; PHI; PHPP; IDA ICE; energikrav;

    Sammanfattning : På Hedlunda i Umeå finns Hedlunda förskola; en byggnad som innehåller förskoleverksamhet, ett storkök och en matsal. Byggnaden uppfördes 2014 och började nyttjas samma år. Byggnaden är projekterad av Sweco för att klara krav gällande allt från specialpedagogik till energi och miljö. LÄS MER

  5. 45. Barns makt i leken som socialt samspel.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tove Milby; Sanna Carlsson; [2016]
    Nyckelord :Children; power; play; preschool; social interplay; Barn; makt; lek; förskola; socialt samspel;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att granska barns maktroller i leken. Intervjuer har genomförts med åtta förskollärare i semistrukturerad form. Resultatet påvisade att makten är en stor del av barnens vardag. LÄS MER