Sökning: "företag och personuppgifter"
Visar resultat 1 - 5 av 90 uppsatser innehållade orden företag och personuppgifter.
1. GDPR Compliance in EU-US Data Transfers - Examining the impact of the EU Commission’s 2023 adequacy decision on surveillance risks
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : International data transfers serve to support the global economy, facilitating international collaboration and economic expansion. However this increased productivity comes at a cost, namely amplified personal data privacy and security risks. LÄS MER
2. Du kan inte lura ett barn, eller? - En undersökning om barns skydd vid personifierad onlinereklam
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : With the development of digitalization, personalized online advertising has grown worldwide. This means that companies, through so-called Cookies, collect personal data about the consumer to then create online advertising based on the consumer's interests. LÄS MER
3. Behandling av personuppgifter som träningsdata för AI i enlighet med artikel 6.4 GDPR
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Artificial intelligence as a constantly evolving technology can contribute to numerous societal and economic benefits. Development continues at a high pace and the technology is expected to become increasingly important, both at the societal level and for companies, authorities and individuals. LÄS MER
4. Det mörka kakreceptet : Dark Patterns och användarens inställning till cookie-förfrågningar på statliga och kommersiella webbsidor
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)Sammanfattning : Sedan införandet av dataskyddsförordningen GDPR den 25 maj 2018 har internetanvändare i alla EU/ESS länder blivit mötta av en förfrågan om godkännande av cookies vid varje besök av en ny hemsida. Frågan ska enligt lag tydligt informera användare om att cookies används, i vilket syfte och hur länge de sparas. LÄS MER
5. Kundupplevelse av personlig integritet vid datainsamling av personuppgifter i kommersiella syften
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskapSammanfattning : Studien behandlar fenomenet av datainsamling i försäljningsfrämjande syfte och dess upplevda effekt på personlig integritet för konsumenter. Digital marknadsföringsteknik är en central del av dagens marknader och involverar diverse IT-lösningar för att optimera marknadsföringskampanjer och försäljningsprocesser men även i produktutveckling. LÄS MER