Sökning: "företag och personuppgifter"

Visar resultat 1 - 5 av 90 uppsatser innehållade orden företag och personuppgifter.

  1. 1. GDPR Compliance in EU-US Data Transfers - Examining the impact of the EU Commission’s 2023 adequacy decision on surveillance risks

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Linda Kidwell; [2024]
    Nyckelord :General Data Protection Regulation; Adequacy Decision; EU Commission; Surveillance law; Third country data transfers; US intelligence agencies; Law and Political Science;

    Sammanfattning : International data transfers serve to support the global economy, facilitating international collaboration and economic expansion. However this increased productivity comes at a cost, namely amplified personal data privacy and security risks. LÄS MER

  2. 2. Du kan inte lura ett barn, eller? - En undersökning om barns skydd vid personifierad onlinereklam

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Tomasine Cooper Ellhammar; [2023]
    Nyckelord :onlinereklam; MFL; GDPR; LEK; Barnkonventionen; DSA; TikTok; EU-kommissionen; Law and Political Science;

    Sammanfattning : With the development of digitalization, personalized online advertising has grown worldwide. This means that companies, through so-called Cookies, collect personal data about the consumer to then create online advertising based on the consumer's interests. LÄS MER

  3. 3. Behandling av personuppgifter som träningsdata för AI i enlighet med artikel 6.4 GDPR

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Sarvenaz Soortejie; [2023]
    Nyckelord :General Data Protection Regulation; rättsakt om artificiell intelligens; regulatoriska sandlådor; ändamålsbegränsning.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Artificial intelligence as a constantly evolving technology can contribute to numerous societal and economic benefits. Development continues at a high pace and the technology is expected to become increasingly important, both at the societal level and for companies, authorities and individuals. LÄS MER

  4. 4. Det mörka kakreceptet : Dark Patterns och användarens inställning till cookie-förfrågningar på statliga och kommersiella webbsidor

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Niklas Stavnjak; Olivia Bröddén; [2023]
    Nyckelord :Cookies; Dark Patterns; Persuasive Design; General Data Protection Regulation; Websites; Cookies; Dark Patterns; Persuasive Design; GDPR;

    Sammanfattning : Sedan införandet av dataskyddsförordningen GDPR den 25 maj 2018 har internetanvändare i alla EU/ESS länder blivit mötta av en förfrågan om godkännande av cookies vid varje besök av en ny hemsida. Frågan ska enligt lag tydligt informera användare om att cookies används, i vilket syfte och hur länge de sparas. LÄS MER

  5. 5. Kundupplevelse av personlig integritet vid datainsamling av personuppgifter i kommersiella syften

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Andrew Moro; Tania Duru; [2023]
    Nyckelord :Data collection; personal integrity; personal data; consumer trust; consumption behavior; personalisation; terms of use; Datainsamling; personlig integritet; personuppgifter; konsumentförtroende; konsumtionsbeteenden; personalisering; användarvillkor;

    Sammanfattning : Studien behandlar fenomenet av datainsamling i försäljningsfrämjande syfte och dess upplevda effekt på personlig integritet för konsumenter. Digital marknadsföringsteknik är en central del av dagens marknader och involverar diverse IT-lösningar för att optimera marknadsföringskampanjer och försäljningsprocesser men även i produktutveckling. LÄS MER