Sökning: "förskola motorik"
Visar resultat 6 - 10 av 121 uppsatser innehållade orden förskola motorik.
6. Förskollärares förhållningssätt till barns rörelsemöjligheter i förskolans inomhusmiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Har undersökt förskollärares förhållningssätt till rörelse i förskolans innemiljö samt hur innemiljön skapar rörelsemöjligheter för barnen. Har även inkluderat lek i min studie, eftersom lek är en del av rörelse i förskolans inomhusmiljö. LÄS MER
7. Pedagogiska strategier och rörelse i förskolan : En jämförande studie mellan traditionell förskola och förskola med uteprofil
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien är att tydliggöra om rörelsemönstret skiljer sig mellan barn som går på en traditionell förskola respektive på en förskola med uteprofil samt att kartlägga de pedagogiska strategierna på de båda förskolorna. Studien har en kvantitativ ansats där mätning av antal steg med stegräknare och strukturerade observationer är studiens mätinstrument. LÄS MER
8. Förskolebarns syn på utemiljön : Barns perspektiv på vuxnas närvaro i lek och utomhusmiljöns möjligheter till utveckling, lek och lärande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap kring förskolebarns syn på sin utomhusmiljö i relation till vuxnas närvaro och miljöns möjligheter till utveckling, lek och lärande. Insamling av empirisk data grundade sig i två steg, fotografering av förskolegårdarna utförd av barnen själva och kvalitativa intervjuer med utgångspunkt i bilderna och semistrukturerade frågor. LÄS MER
9. "All slags rörelse är ju egentligen motorik" : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av arbetet med motorik i förskolans inomhusmiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa förskollärares beskrivningar av arbetet med motorik i förskolans inomhusmiljö, med hjälp av två frågeställningar: vad beskriver förskollärare att de skapar för förutsättningar för barns motorik i inomhusmiljön? samt vad ser förskollärarna för möjligheter och utmaningar i arbetet med motorik i inomhusmiljön? Som teoretiskt perspektiv för att analysera studiens resultat används de sociokulturella begreppen: den proximala utvecklingszonen, scaffolding samt medierande redskap. Data samlades in med hjälp av semistrukturerade intervjuer med sex legitimerade förskollärare. LÄS MER
10. Utomhuspedagogik : Förskollärares inställning till de yngsta förskolebarnens utveckling och lärande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Studien kommer att undersöka förskollärares inställning till utomhuspedagogik för de yngsta förskolebarnen i förskolan. Vilka möjligheter och begränsningar i den pedagogiska praktiken samt fördelar och nackdelar till hälsa och välmående ser förskolläraren med utomhuspedagogiken? Vad anser förskollärare att utomhuspedagogiken tillför de yngsta barnens utveckling och lärande? Studien undersöker hur förskollärare arbetar med utomhuspedagogik för att främja de yngsta barnens utveckling och lärande samt vilken syn de har på utomhuspedagogik. LÄS MER