Sökning: "förskola motorik"

Visar resultat 11 - 15 av 121 uppsatser innehållade orden förskola motorik.

  1. 11. Upp och hoppa, vik en loppa! : Barns motoriska utveckling i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anne-Marie Brandberg; Agnieszka Eriksson; [2021]
    Nyckelord :motorik; motorisk utveckling; barns motoriska utveckling; motorik i förskola;

    Sammanfattning : Vår studie handlar om barns motoriska utveckling i förskolan. Vi presenterar tidigare forskning som relaterar till förskoleåldern som en viktig motorisk utvecklingsperiod samt motorikens betydelse för barns lärande, utveckling och hälsa. LÄS MER

  2. 12. Dansens roll i förskolan : En studie om verksamma förskollärares erfarenheter och förhållningssätt till att arbeta med dans som lärprocess i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Theresa Långkvist; [2021]
    Nyckelord :dance; preschool; learning; preschool teachers experience; and approach; dans; förskola; lärande och utveckling; förskollärares erfarenhet och förhållningssätt;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate the experiences and attitudes of preschool teachers towards work with dance as a learning process. The questions asked to answer the purpose were: How do active preschool teachers work with dance as a learning process in preschool? According to active preschool teachers, what is the purpose of working with dance as a learning process in preschool? What factors or reasons do active preschool teachers believe are behind the choices that are made regarding the work with dance as a learning process in preschool? The ambition is that the survey will contribute with knowledge and understanding of the role of dance in preschools today and that it will provide inspiration for the development of dance in the activities. LÄS MER

  3. 13. Skogen i förskolan i Örebro kommun

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för skog och träteknik (SOT)

    Författare :Hilda Gustavsson; [2021]
    Nyckelord :Preschool; Forest; Education; Outside; Classroom; Örebro; Sweden; Förskola; Skog; Utbildning; Utomhus; Utomhuspedagogik; Klassrum; Örebro; Sverige;

    Sammanfattning : Undersökningen visar hur förskolor i Örebro kommun bedriver sin pedagogiska verksamhet utomhus samt hur hälsan påverkas av natur- och skogsvistelse. Den undersöker även hur skogen används som verktyg i förskolan och hur detta kan skilja sig mellan förskolor på landsbygden och förskolor i stadsmiljö. LÄS MER

  4. 14. Musikens betydelse för barns utveckling : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om musik, deras musicerande arbetssätt och hur förskolebarn kan inkluderas i musikaktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Pernilla Johansson; [2020]
    Nyckelord :Förskola; musik; musikundervisning; barns utveckling; musicerande; musikinstrument i förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få ökad kunskap om vad förskollärare i förskolan anser om musikens betydelse för barns utveckling samt få insikt i hur de arbetar med musikaktiviteter i förskolan. Följande frågor har besvarats i studien: Vilka olika uppfattningar finns om musikens betydelse för barns utveckling hos de tillfrågade förskollärarna? Hur arbetar förskollärarna med musik/musikskapande i förskolan? Och hur kan alla barn inkluderas i musikaktiviteter på förskolan? I föreliggande studie har kvalitativa intervjuer använts, urvalet omfattar sex förskollärare med olika många års erfarenheter i förskolan. LÄS MER

  5. 15. Fysisk aktivitet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares syn på fysisk aktivitet i förskolan.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emelie Block; Johanna Kring; [2020]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; hälsa; fysisk aktivitet; motorik;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att ta reda på vilken syn förskollärarna har på fysisk aktivitet och hur de använder sig av den i förskolan. Data har samlats in med hjälp av semi- strukturerade intervjuer. Resultatet visar att förskollärarna anser att den fysiska akti- viteten är en viktig del i förskolans verksamhet. LÄS MER