Sökning: "förskolan makt"

Visar resultat 16 - 20 av 433 uppsatser innehållade orden förskolan makt.

  1. 16. "Sätt dig ordentligt och ät din pasta!" : En kvalitativ observationsstudie om pedagogers makthandlingar ochnormskapande under måltiden i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Frida Larsson; Linette Nordqvist; [2023]
    Nyckelord :Normer; normkritisk pedagogik; asymmetri; symmetri; barn; mat; makt.;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att undersöka förskolans måltidssituation ur ettnormkritiskt perspektiv. Studien har genomförts med hjälp av observationer för att få syn påpedagogers faktiska agerande. LÄS MER

  2. 17. Förskollärares uppfattningar om tillrättavisningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Frida Hindell; Josefine Olausson; [2023]
    Nyckelord :Tillrättavisning ar; pedagoger; förhållningssätt; makt;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visade att användandet av för många diciplinerande tillrättavisningar kan hämma barns möjligheter till utveckling och lärande samt vikten av att ha gemensamt förhållningsätt hos förskollärare. Syftet med studien är att bidra med kunskap om fenomenet tillrättavisningar i förskolans utbildning och hur tillrättavisningar används och motiveras av verksamma förskollärare. LÄS MER

  3. 18. De yngsta barnens delaktighet och inflytande : I förhållande till förskollärares olika förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tanya Namo; Olivia Törnqvist; [2023]
    Nyckelord :delaktighet; inflytande; förskollärare; förhållningssätt; yngre barn; normer; makt;

    Sammanfattning : Det här är en kvalitativ studie med en poststrukturell ansats, där syftet var att undersöka hur förskollärares pedagogiska förhållningssätt påverkar de yngsta barnens möjlighet till delaktighet och inflytande i förskolan, samt hur förskollärare tolkar begreppen delaktighet respektive inflytande. Åtta semistrukturerade intervjuer utfördes med förskollärare, där resultatet analyserades med utgångspunkt från ett poststrukturellt teoretiskt perspektiv och centrala begrepp inom teorin. LÄS MER

  4. 19. Vad är fri lek i förskolan, egentligen? : En kvalitativ studie om hur förskollärare ser på fri lek

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Amanda Alexis; Max Backholm; [2023]
    Nyckelord :Frihet; fri lek; förskollärare; lek och lärande; lek; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa en förståelse kring förskollärares syn på begreppet ”fri lek” och vilket utrymme de ger ”fri lek” i förskolan. Vi undersöker i studien även ”fri lek” som fenomen och problematiserar hur pass fri den egentligen är. LÄS MER

  5. 20. Samlingen ur ett maktperspektiv : En kvalitativ studie om maktrelationer i samlingen och vilken inverkan de har på barns delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Gustafsson; Ulrika Johansson; [2023]
    Nyckelord :maktrelationer; delaktighet; samling; barn; förskollärare.;

    Sammanfattning : Makt uppstår i alla interaktioner, i alla relationer och är i en ständig förändringsprocess. Därmed finns makt ständigt närvarande, såväl i samhället som i förskolan. I förskolan är samling en vanligt förekommande del av dagen. LÄS MER