Sökning: "förskolan och en orosanmälan"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden förskolan och en orosanmälan.

  1. 1. Barns bästa vid orosanmälningar : En kvalitativ studie om förskolans och socialtjänstens arbete angående orosanmälningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Maria Svensson; Moa Lindén; [2023]
    Nyckelord :Barns bästa; barn som far illa; barns rättigheter; förskola; orosanmälningar; socialtjänst.;

    Sammanfattning : Abstract Studien avser att undersöka hur förskolan förhåller sig till och agerar gentemot barn som far illa och hur processen ser ut mellan förskola och socialtjänst när en orosanmälan görs. Studien syftar även till att kartlägga hur processen ser ut mellan förskola och socialtjänst när en orosanmälan görs och huruvida processen brister, samt på vilket sätt den brister. LÄS MER

  2. 2. Förskolan som socialtjänstens ögon när ett barn far illa : En kvantitativ studie om förskolepedagogers och socialsekreterares syn på kompetens och samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Erika Häggroth; Wilma Axelborn; [2023]
    Nyckelord :Child abuse; Child in need; Collaboration; Care; Report of concern.; Barnmisshandel; Barn som far illa; Samverkan; Omsorg; Orosanmälan.;

    Sammanfattning : Due to the Social Services Act (SFS 2001:453, Chapter 14, Section 1), every preschool employee is required to report to child protective services (CPS). Any awareness or slightest suspicion that children are exposed to physical or psychological harm must be reported. LÄS MER

  3. 3. Sju sammanfogade horisonter om arbete med barn som far illa : En intervjustudie om förskolepersonals upplevelser

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Fatima Mahdi; Clara Buhré Ejemyr; [2023]
    Nyckelord :barn som far illa; orosanmälan; fara illa; utsatthet; förskola; anmälningsplikt; omsorgssvikt; fenomenologi; hermeneutik; förskolepersonal; upplevelser; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur väl rustade förskolepersonal känner sig i arbetet med barn som far illa, deras upplevelser av tillgängliga verktyg för detta arbete samt vad de efterfrågar för stöd. Kvalitativa intervjuer har genomförts med sju respondenter och analyserats utifrån ett fenomenologiskt-hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Orosanmälan inom förskolan : En kvalitativ intervjustudie av förskolepedagogers upplevelser och avvägningar kring orosanmälan

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för psykologi och socialt arbete

    Författare :Jessica Paletun; Emma Sjödin; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Kan du se mig? : Rektorers perspektiv på förskollärares kompetens kring barn som far illa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Louise Andersson; Madelen Lith; [2023]
    Nyckelord :Förskolan; barn som far illa; pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : Bakgrund: I dagens samhälle far många barn illa. Förskolan är en plats där flertal barn spenderar en stor del av sin vardag, därav är det viktigt att förskollärare har redskap för att kunna agera. I förskolans läroplan, barnkonventionen och socialtjänstlagen uttrycks barns rättigheter och vuxnas skyldigheter. LÄS MER