Sökning: "första tiden i yrket"
Visar resultat 1 - 5 av 94 uppsatser innehållade orden första tiden i yrket.
1. FÖRSTA TIDEN SOM NYEXAMINERAD SJUKSKÖTERSKA. EN LITTERATURÖVERSIKT
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Att vara sjuksköterska innebär ett stort ansvar. Som sjuksköterska ska man besitta många kunskaper och ansvara för den egna kompetensutvecklingen. LÄS MER
2. Att stå på egna ben : Nyutexaminerade sjuksköterskors upplevelser av det första verksamma året på vårdavdelning
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Bakgrund: Bristen på legitimerade sjuksköterskor är den högsta på många år både globalt och i Sverige och är ett växande problem. År 2022 fick 4422 nya sjuksköterskor sin legitimation utfärdad i Sverige. LÄS MER
3. Upplevelsen av att stå på egna ben som nyutexaminerad sjuksköterska En Litteraturstudie
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Efter tre års utbildning förväntades den nyutexaminerade sjuksköterskan att besitta ett självständigt omvårdnadsansvar. Att gå från student till legitimerad sjuksköterska innebär en stor förändring präglad av stress, utbrändhet och utmaningar. LÄS MER
4. Nyutexaminerade sjuksköterskors upplevelse av den första tiden i kliniskt arbete : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskebristen är ett utbrett problem både nationellt och globalt. Sjuksköterskans särskilda kompetens inkluderar omvårdnad baserad på humanism samt vetenskaplig kunskap. Forskning om hur nyutexaminerade sjuksköterskor upplever övergången från studenter till yrkesverksamma är av stor betydelse. LÄS MER
5. Förskollärares erfarenheter av att introduceras i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter och uppfattningar av sin första tid som nyexaminerade inom förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur nyexaminerade lärare upplever att de introduceras i yrket. Studien bygger på en kvalitativ fenomenologisk metod med tillämpad tematisk analys där semistrukturerade intervjuer används som datainsamlingsmetod. LÄS MER