Sökning: "förutsättningar för arbetsplatslärande"

Visar resultat 6 - 10 av 28 uppsatser innehållade orden förutsättningar för arbetsplatslärande.

  1. 6. "Man måste engagera sig" : En studie om HR-anställdas arbetsplatslärande i den privata sektorn

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Viktor Lindenmo; [2022]
    Nyckelord :HR-anställda; engagemang; organisatoriskt engagemang; arbetsplatslärande;

    Sammanfattning : Studien har i syfte att få en ökad förståelse för hur HR-anställda inom ett privat företag upplever att engagemang har betydelse för arbetsplatslärande. Utifrån syftet har tre frågeställningar konstruerats: Hur upplever de HR-anställda att deras egna engagemang har betydelse för arbetsplatslärande? På vilka sätt anser de HR-anställda att engagemang från organisationens sida har betydelse för deras arbetsplatslärande?  På vilka sätt skulle de HR-anställda vilja att engagemangets roll kopplat till arbetsplatslärande utvecklas inom organisationen i framtiden? Studien har använt en kvalitativ metod. LÄS MER

  2. 7. "Varje dag är en lärandeprocess" : Verksamhetschefer inom vård och omsorg och deras förutsättningar att utvecklas i sitt arbete

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sandra Carlsten; Jannika Lernskog Pihl; [2022]
    Nyckelord :workplace learning; informal learning; first line managers; public sector; arbetsplatslärande; informellt lärande; första linjens chefer; offentlig sektor;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka verksamhetsnära chefer inom vård och omsorg i kommunal verksamhet och deras förutsättningar att utvecklas i sin yrkesroll. Fenomenet är relevant att studera då verksamhetschefer i kommunal verksamhet befinner sig i en mellanposition med krav från olika nivåer. LÄS MER

  3. 8. Lärande organisation : En intervjustudie om förutsättningar och hinder

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Charlotte Rönnqvist; [2022]
    Nyckelord :Lärande organisation; ledarskap; lärandekultur;

    Sammanfattning : Studien syftar främst till att undersöka förutsättningar respektive hinder i det fenomen av arbetsplatslärande som den lärande organisationen utgör. Teoretisk utgångspunkt är den organisationsteori av systemdynamisk karaktär som tillhandahållits av Peter Senge (1990). LÄS MER

  4. 9. Den digitala introduktionsprocessen : Förutsättningar och utmaningar för socialisation och lärande

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Fia Klint; Frida Lundin Nilsbert; [2021]
    Nyckelord :introduktion på distans; socialisation; informellt lärande; arbetsplatslärande;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker nyanställdas upplevelse av sin introduktionsprocess på distans. Studien har en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer med åtta nyanställda från olika arbetsgivare. De områden som utforskas är introduktionens struktur, socialisationsprocessen samt villkor för lärande. LÄS MER

  5. 10. Barriärer och broar för lärande : En kritisk studie om civila brottsutredares möjligheter till lärande och karriär inom Polisen

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Cassandra Poikela; [2021]
    Nyckelord :arbetsplatslärande; civilianisering; jämställdhet; lärandeidentitet;

    Sammanfattning : Studien har genererat en redogörelse för de kontextuella förhållanden som har inverkan på civila brottsutredares möjligheter till lärande och karriär inom Polisen. Genom djupintervjuer med elva civila brottsutredare insamlades utsagor kring individernas förutsättningar till arbetsplatslärande och utveckling. LÄS MER