Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Samverkan är liksom A och O för att lära oss av varandra” : En kvalitativ studie om arbetsplatslärande med utgångspunkt i chefers beskrivningar

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Malin Magnusson; [2022]
    Nyckelord :workplace learning; organisation; executive; arbetsplatslärande; organisering; chef;

    Sammanfattning : Lärande förknippas oftast med barn och skolmiljö men lärande kan behövas livet ut för att kunna utveckla kompetens även i arbetslivet. Den här uppsatsen handlar om lärande på arbetet, det vill säga arbetsplatslärande. Arbetsplatslärande innefattar det lärande som är relaterat till arbete och/eller arbetsplatsen. LÄS MER

  2. 2. Kravet på kompetens och konsten att vara en kameleont : En kvalitativ studie om arbetsplatslärande och lärandeorienterat ledarskap inom vård- och omsorgsverksamheter.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Erica Karlsson Björklund; Jonette Loostam; [2022]
    Nyckelord :Arbetsplatslärande; andragogik; lärandeorienterat ledarskap; omsorgskompetens; vård- och omsorgsverksamheter.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att ta reda på vilka uppfattningar enhetschefer inom vård- och omsorgsverksamheter har när det kommer till arbetsplatslärande. Det har också varit att ta reda på hur ett lärandeorienterat ledarskap kommer till uttryck inom dessa verksamheter. Den teoretiska utgångspunkten har varit andragogiken. LÄS MER

  3. 3. Möjliggöra, förmedla och motivera! : En studie om motivation till formellt och informellt arbetsplatslärande inom kommuner och privata verksamheter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tilda Nordström; Malin Erson; [2022]
    Nyckelord :Workplace learning; formal learning; informal learning; motivation; Arbetsplatslärande; formellt lärande; informellt lärande; motivation;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av att det ur både ett samhälls- och individperspektiv är viktigt att anställda utvecklas i samma takt som arbetsmarknaden syftar denna studie till att få en ökad förståelse för hur olika verksamheter arbetar med arbetsplatslärande och med att motivera personalen till ett arbetsplatslärande. Den kvalitativa studien som genomförs behandlar kommunala och privata verksamheters arbete med att motivera sin personal till formellt och informellt arbetsplatslärande. LÄS MER

  4. 4. You know it or grow it? : Om hur ålder påverkar ledarskapet i relation till anställdas arbetsplatslärande

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Moa Isaksson; [2022]
    Nyckelord :Ledarskap; transformativt ledarskap; ålder; arbetsplatslärande;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur ledare upplever att ledarskapet skapar förutsättning för anställdas arbetsplatslärande samt hur ledarens ålder påverkar ledarskapet i relation till anställdas arbetsplatslärande. I ljuset av The full range of leadership theory besvarade studien hur ledarskapet bör utformas för att skapa förutsättning för anställdas lärande, hur ålder påverkar ledarskapet i relation till anställdas arbetsplatslärande samt vilka faktorer som bidrar till skillnaden mellan yngre och äldre ledares ledarskap. LÄS MER

  5. 5. Motsättningar mellan lednings- och medarbetarperspektiv på räddningstjänstens lärande : En fallstudie om en brandstations lärandepotential i praktiken

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Emma Eriksson; [2022]
    Nyckelord :workplace learning; situated learning; learning environment; rescue service; arbetsplatslärande; situerat lärande; lärmiljö; räddningstjänst;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskap som kan utveckla räddningstjänstens arbetsplatslärande. Studien är en kvalitativ fallstudie med en ontologisk ståndpunkt som kan beskrivas som konstruktivistisk. LÄS MER