Sökning: "förutsättningar för arbetsplatslärande"

Visar resultat 16 - 20 av 28 uppsatser innehållade orden förutsättningar för arbetsplatslärande.

  1. 16. Chefers organisatoriska förutsättningar att implementera psykosociala                                  hälsofrämjande insatser : En kvalitativ studie inom en kommunal organisation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Amanda Lindström; Linnéa Jacobsson; Sarah Ewens; [2018]
    Nyckelord :Agency; Community of practice; Empowerment; Engagement; Health education; Health promotion; Manager; Offer; Terms; Aktörskap; Chef; Engagemang; Empowerment; Erbjudande; Hälsofrämjande; Hälsopedagogik; Praktikgemenskap; Villkor;

    Sammanfattning : Studien handlar om att studera villkor och förutsättningar att implementera psykosociala hälsofrämjande insatser på en kommunal organisation. Syftet var att undersöka chefers organisatoriska förutsättningar att implementera psykosociala hälsofrämjande insatser. LÄS MER

  2. 17. "Som en stor atlant full av skit" : En studie av organisatoriska förutsättningar för IKT-stött arbetsplatslärande

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Kent Ljungberg; [2018]
    Nyckelord :Technological; pedagogical and content knowledge TPACK ; Virtual Human Resource Develepment VRHD ; Arbetsplatslärande; Digital Kompetens; Informations- och kommunikationsteknologi IKT ; Organisatoriskt lärande; Pedagogisk digital kompetens PDK ;

    Sammanfattning : I denna studie kartläggs hur tre verksamheter vid ett sjukhus i norra Sverige arbetar med frågor rörande hur digital teknik kan användas för att stötta, upprätthålla eller utveckla kunskaper på arbetsplatsen, samt de organisatoriska förutsättningar som finns för att upprätta och upprätthålla ett sådant arbete. Studien baserades på en intervjustudie med sex respondenter i olika utsträckning verksamma med arbetsplatslärande vid ett större sjukhus i norra Sverige, och ämnade undersöka vilka redskap och organisatoriska strukturer som finns för att förbättra och fördjupa de anställdas förutsättningar för IKT-stött arbetsplatslärande samt hur verksamheten arbetar med frågor som rör IKT-stött arbetsplatslärande i dagsläget. LÄS MER

  3. 18. Förutsättningar för en lyckad och lärande praktik - En kvalitativ studie av ingenjörsstudenters upplevelser av ett praktikprogram med fokus på struktur, lärande och interaktion

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Petronella Johansson; Jessica Strand; [2018]
    Nyckelord :Praktik; lärande; kompetens; arbetsplatslärande; motivation; interaktion; struktur; Social Sciences;

    Sammanfattning : En praktik syftar till att individen ska lära sig grunderna i arbetet och att det ska underlätta övergången mellan utbildning och arbetslivet. Vår studie syftar till att undersöka ingenjörsstudenters upplevelser av ett praktikprogram som drivs av en organisation verksam inom byggbranschen. LÄS MER

  4. 19. Förutsättningar för kompetensutveckling ur ett medarbetarperspektiv : En kvalitativ studie på en kommunal kostenhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Filippa Bengtsson; Angelica Fagerström; Sandra Lundahl; [2017]
    Nyckelord :Health Education; Workplace Learning; Experiential Learning; Health Promotion; Social Relationships; Hälsopedagogik; Arbetsplatslärande; Erfarenhetsbaserat lärande; Hälsofrämjande; Sociala relationer;

    Sammanfattning : Studien handlar om att utifrån ett hälsofrämjande perspektiv studera arbetsplatslärande på en kommunal kostenhet i Sverige. Syfte: Syftet var att utifrån ett hälsofrämjande perspektiv undersöka anställdas upplevelser av arbetsplatslärande på individ- och gruppnivå. LÄS MER

  5. 20. Lärande på arbetsplatsen : Visstidsanställdas upplevelser av det egna lärandet på förskolor

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Ana-Marija Jovanovic; Cindy Caceres Carrasco; [2017]
    Nyckelord :Lärande; visstidsanställda; kommunikation; erfarenhetsbaserat lärande; kompetens; normer; organisationskultur; arbetsplatslärande;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ fallstudie som undersöker visstidsanställdas (vikariers) förutsättningar för lärande på förskolor i en Stockholmsförort i Sverige. Syftet med denna uppsats är att tolka och förstå hur visstidsanställda på förskolor beskriver sina egna upplevelser av arbetsrelaterat lärande. LÄS MER