Sökning: "fashion competition"

Visar resultat 1 - 5 av 88 uppsatser innehållade orden fashion competition.

  1. 1. Beauty and the Digital Beast: An exploratory study on what variables are affecting the process of digitalization within retail and why the beauty industry is lagging behind

    Master-uppsats, Lunds universitet/Produktionsekonomi

    Författare :Frida Wiberg; Alexandra Kjellman; [2023]
    Nyckelord :Mixed methods research; Case study; Retail; Digitalization; Beauty Industry; Abductive Research; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : This master thesis project applies a mixed methods approach to fulfill the purpose of exploring how and in what ways digitalization transforms different retail categories. A theoretical framework is formulated using existing theories and research, from which four key variables are identified: distribution, interaction, competition and product offering. LÄS MER

  2. 2. Using Quality Diversity in Genetic Programming to Improve Automatic Learning of Behaviour Trees

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Alexander Willemsen; [2023]
    Nyckelord :Behaviour Trees; Genetic Programming; Quality Diversity; Gedragsbomen; Genetische Programmering; Kwaliteitsdiversiteit; Beteendeträd; Genetisk Programmering; Kvalitetsmångfald;

    Sammanfattning : One of the main purposes of the fields of Robotics and Artificial Intelligence is to develop solutions that can autonomously solve problems. An important part of this is synthesising behaviours of robots. Behaviour Trees are a tree structure that enables combining existing lower level behaviours into a high level behaviour through task switching. LÄS MER

  3. 3. Sourcingsstrategier och inköpsvolymer under Covid-19 pandemin : Jämförelse mellan olika svenska modeföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :David Mauricio Salazar Cardona; Daniel Persson; Joel Fransson; [2022]
    Nyckelord :Sourcing strategies; sourcing; nearshoring; offshoring; reshoring; supply chain; lockdowns; Covid-19; Sourcingstrategier; sourcing; nearshoring; offshoring; reshoring; värdekedja; nedstängningar; Covid-19;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att kartlägga om och hur modeföretag har anpassat sin försörjningskedja under Covid-19. Studien kommer främst att fokusera på om det har skett geografiska förändringar i sin sourcingstrategi, samt hur företagens inköpsvolymer har förändrats under pandemin. LÄS MER

  4. 4. Sex säljer! Sexualisering av kvinnan inom digital marknadskommunikation : En studie med modebranschens fast fashion-segment i fokus

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jenny Widjestam; Amanda Skoglund; Rebecka Enevoldson; [2022]
    Nyckelord :symbols for sex; sexualization of women; marketing communication; digital marketing communication; fast fashion; marketing culture; sexual messages; Symboler för sex; sexualisering av kvinnan; marknadskommunikation; digital marknadskommunikation; fast fashion; marknadsföringskultur; sexuella budskap;

    Sammanfattning : Sedan långt tillbaka i tiden har sexualisering använts inom marknadsföring som ett strategiskt verktyg för att öka och bibehålla konsumenters uppmärksamhet. Numera har digitaliseringen av marknadskommunikation lett till att konkurrensen om konsumenters uppmärksamhet är hårdare än någonsin. LÄS MER

  5. 5. Returpolicys påverkan på konsumenter : En kvantitativ studie kring hur olika returkomponenter påverkar konsumenters upplevda risk vid köp av kläder online

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jessica Janzén; Rebecca Rönn; [2022]
    Nyckelord :Returns; return policies; return behavior; return time; return cost; return effort; perceived risk; purchase intention; e-commerce; Returer; returpolicys; returbeteenden; returtid; returkostnad; retutansträngning; upplevd risk; köpavsikt; e-handel;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur e-handelsföretags returpolicys, mer specifikt returkomponenterna returtid, returkostnad och returansträngning, kan påverka konsumenters upplevda risk vid köp av kläder online. Studien utgår från tre hypoteser, vilka är: “Längre returtider resulterar i en lägre upplevd risk hos konsumenter vid köp av kläder online”, “Lägre returkostnader leder till lägre upplevd risk hos konsumenter vid köp av kläder online” samt “Lägre returansträngning medför att konsumenter upplever en lägre risk vid köp av kläder online”. LÄS MER