Sökning: "filmanalys david bordwell"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden filmanalys david bordwell.

  1. 1. Angående meningsproduktion inom filmmediet: En diskussion rörande A.J. Greimas semiotiska kvadrat, med avstamp i en analys av betydelseproduktionen i Black Swan

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Filmvetenskap

    Författare :Jonatan Gyllenör; [2013]
    Nyckelord :Film; filmanalys; Black Swan; Algirdas Julien Greimas; A.J. Greimas; semiotik; meningsproduktion; betydelseskapande; betydelseproduktion; meningsskapande; mening; betydelse; Darren Aronofsky; den semiotiska kvadraten; strukturalism; semantik; kognitiv filmteori; David Bordwell; Performing Arts; Languages and Literatures; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Den här magisteruppsatsen syftar till att – med avstamp i en filmanalys angående menings- och betydelseproduktionen i Darren Aronofskys Black Swan (2010) – diskutera semiotikens relevans och fruktbarhet för den nutida filmvetenskapen. Diskussionen fokuserar på A.J. LÄS MER

  2. 2. Ett dolt narrativ : En kognitiv studie av Richard Linklaters film Waking Life (2001)

    Kandidat-uppsats, Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :David Lundqvist; [2013]
    Nyckelord :filmvetenskap; narrativ; kognitiv filmanalys; perceptionsteori; Waking Life; Richard Linklater; David Bordwell; Narration in the Fiction Film; Tom Gunnings;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att analysera filmen Waking Life (Richard Linklater, 2001) utifrån David Bordwells narratologiska perceptionsteorier för att tydliggöra filmens narrativa konstruktion på ett kognitivt plan. På senare år har det kommit allt fler filmer som utmanar åskådaren med ett experimentellt berättelseformat. LÄS MER

  3. 3. Närbilder av ansiktet i Vivre sa vie: sett genom analys av begreppen fotogeni och fysionomi

    Kandidat-uppsats, Filmvetenskapliga institutionen

    Författare :Peter Sahlin; [2005]
    Nyckelord :Jean-Luc Godard; Vivre sa vie; närbild; ansikte; fotogeni; fysionomi; Anna Karina; Jean Epstein; Béla Balázs;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i teoribegreppen fysionomi och fotogeni analyseras närbilderna av Anna Karinas ansikte i Vivre sa vie (Jean –Luc Godard, 1962). Arbetet inleds med en teoretisk re-dogörelse av begreppens uppkomst, innebörd och användningsområde. LÄS MER