Sökning: "flerspråkighet fördelar för vuxna"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden flerspråkighet fördelar för vuxna.

  1. 1. Den språkutvecklande förskolan : Förskollärares reflektioner om arbetet med flerspråkiga barn

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jenny Jonas; Asma Naveed; [2020]
    Nyckelord :språkutvecklande arbetssätt; språkutveckling; flerspråkighet; andraspråksutveckling; samspel;

    Sammanfattning : Utvecklingen mot ett mer mångkulturellt samhälle påverkar förskollärare att modifiera sin praktik i förskoleverksamheten där de möter allt fler barn med svenska som andraspråk. Språket ses som ett fundament i kommunikationen, både i samtal med andra personer och för barnets tänkande. LÄS MER

  2. 2. Kommunikation genom tecken : förskolepedagogers upplevelse av hur tecken som stöd (TSS) kan bidra till barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Ylva Johannesson; Jenny Martens; [2013]
    Nyckelord :Kommunikation; Språkutveckling; Teckenanvändning; TSS;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att belysa hur tecken som stöd (TSS) används i förskolan samt hur pedagogerna upplever detta. Anser de att det finns fördelar respektive nackdelar gällande barns språkutveckling och kommunikation vid användandet av TSS? Följande frågeställning har formulerats utifrån syftet: Hur/när använder sig pedagoger av TSS i förskolan samt hur upplever de att detta gynnar barns språkutveckling och kommunikation? Hur upplever pedagogerna sin egen roll i användandet av TSS samt upplever de att det finns fördelar respektive nackdelar med att använda TSS? Undersökningen är kvalitativ och har genomförts med hjälp av intervjuer med fem pedagoger som arbetar i förskolan, varav en är specialpedagog. LÄS MER

  3. 3. Erfarenheter av och tankar om att vara flerspråkig - reflektioner av åtta gymnasieelever

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Majvor Wihman; [2012-07-09]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; flerspråkighet; elevreflektioner;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en undersökning av åtta elevers erfarenheter och tankar om att vara flerspråkig. Syftet var att ta reda på hur ett antal flerspråkiga personer själva upplevde sin situation, för att på så sätt öka kunskapen och förståelsen om flerspråkighet och därmed minska missförstånd. LÄS MER