Sökning: "flerspråkighet gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden flerspråkighet gymnasiet.

  1. 1. Gymnasieelevers motiv till att läsa svenska som andraspråk. En kvalitativ studie om elevers resonemang kring valet att läsa sva på gymnasiet och deras erfarenheter av flerspråkighet i klassrummet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Anders Bertilsson; [2024-01-31]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; sva; flerspråkighet; val;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker vilka motiv som ligger bakom gymnasieelevers val att läsa ämnet svenska som andraspråk, sva, och vilka erfarenheter de har med flerspråkighet i klassrummet. Studien har en fenomenologisk ansats där elevernas livsvärldar och dess språkliga repertoarer anses påverka elevernas beslut och förhållningsätt (Busch 2017). LÄS MER

  2. 2. Språkutveckling och didaktik i modersmålsundervisningen : En undersökning av modersmålslärares syn på sin undervisning och sitt ämne

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Saad Salih Hamad; [2023]
    Nyckelord :teachers; mother tongue instruction; didactics; school subject; lärare; modersmålsundervisning; didaktik; skolämne;

    Sammanfattning : All multilingual primary and secondary school pupils have the right to mother tongue instruction as language is essential in developing our identity, expressing our thoughts and emotions, and showcasing our knowledge and skills. The purpose of this qualitative study is to investigate the methods employed by mother tongue teachers to enhance the language development among their pupils and how they perceive mother tongue instruction as a school subject in relation to other subjects. LÄS MER

  3. 3. Grammatikens plats i ett SVA-klassrum : En kvalitativ studie om SVA-lärares åsikter och attityder till grammatikundervisning

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Sara Nasser; Maya Solanki; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; SVA; andraspråksutveckling; grammatikundervisning; explicit; implicit; styrdokument; feedback; stöttning; språkfärdighet; grammatisk kompetens; kommunikativ kompetens; kursplan;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie intervjuades sju verksamma ämneslärare i svenska som andraspråk på gymnasiet, för att undersöka deras attityder till grammatik och hur de utformar grammatikundervisningen. Tidigare forskning visar att grammatikundervisningen och dess utformning variera beroende på lärarnas attityder till ämnet, vilket även stämmer överens med resultaten i vår studie. LÄS MER

  4. 4. Språklig stöttning för elever med svenska som andraspråk i ämnet idrott och hälsa på gymnasiet: En studie om hur lärare i idrott och hälsa arbetar med språk- och kunskapsutveckling

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi

    Författare :Cecilia Lenk; [2022-10-25]
    Nyckelord :Språk- och kunskapsutveckling; ämnesspråk; stöttning; semantiska vågor; legitimation code theory;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker om språklig stöttning förekommer för elever med svenska som andraspråk i ämnet idrott och hälsa, och hur den kan beskrivas av lärarna. I studien intresserar jag mig även för hur språkliga utmaningar för elever med svenska som andraspråk kan beskrivas i relation till framgång i ämnet idrott och hälsa, samt vilka strategier lärarna beskriver för att hantera dessa språkliga utmaningar. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkiga röster i klassrummet : En studie om gymnasielärares perspektiv på transspråkande

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Irena Olofsson Kowalski; [2022]
    Nyckelord :Transspråkande; flerspråkighet; flerspråkiga elevers utbildning och lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur svenska som andraspråkslärare som undervisar på gymnasiet berättar att de tänker kring transspråkande som ett sätt att ta tillvara elevernas språkliga och kulturella erfarenheter i undervisningen. För att uppnå syftet med studien tillämpades kvalitativ metod i form av djupintervjuer med sju gymnasielärare och fyra lektionsobservationer där följande frågeställningar stod i fokus: Hur förhåller sig lärarna till transspråkande? Hur beskriver lärarna vikten av att tillvara elevernas förstaspråk som en resurs i sin egen undervisning? På vilket sätt lyfter lärarna fram elevernas språkliga och kulturella erfarenheter utifrån lektionsobservationerna i denna studie? Resultatet visar att lärarna har ett positivt förhållningssätt till transspråkande och ser det som ett sätt att kunna tillvarata elevernas kulturella och språkliga erfarenheter som en resurs i undervisningen. LÄS MER