Sökning: "fokusgruppsamtal"
Visar resultat 16 - 20 av 151 uppsatser innehållade ordet fokusgruppsamtal.
16. Digital eller fysisk barnlitteratur? : Förskollärarens erfarenhet av digital och fysisk barnlitteratur som pedagogiskt verktyg
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Studiens begynnelsepunkt är förskollärares resonemang kring digital och fysisk barnlitteratur i förskolan som pedagogiskt verktyg. I studien kommer vi beröra betydande ämnen gällande läsupplevelsen och valt att i resultatdelen och i diskussionen använda oss av rubrikerna läsupplevelse hemifrån, pedagogiska samtal i relation till barnlitteratur, läsmiljöns betydelse och fånga barns intresse. LÄS MER
17. Dramalärare i akademin : En fenomenografisk studie om hur dramalärare i akademin uppfattar sitt arbete.
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktikSammanfattning : Den följande studiens övergripande syfte är att undersöka och synliggöra hur lärare som undervisar i drama och är verksamma inom akademin uppfattar sitt arbete. Det handlar om deras vardagsvärld. I studien benämns dessa lärare som dramalärare. LÄS MER
18. ”Man får hälsa av att äta nyttiga saker” : en studie om barns uppfattning och förståelse av området kost, kropp och hälsa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilken uppfattning elever i år 3 har om kost och hälsa. Studien undersökte även vilka förväntningar elever i år 3 har på undervisningen inom området kost och hälsa. LÄS MER
19. "Från förvirrad till jätteförvirrad" : En studie med exempel på vad som kan hjälpa elever med diagnosen dyslexi att nå målen i svenskämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med undersökningen var att få ta del av och få förståelse för hur fyra elever med diagnosen dyslexi i årskurs åtta och nio, deras vårdnadshavare, svensklärare, svenska som andraspråkslärare, speciallärare och specialpedagog uttrycker sin uppfattning om vad som behövs för att eleverna ska nå målen i svenskämnet. Specialpedagogiska perspektiv användes som teoretisk ram i studien. LÄS MER
20. Lekfullhet i undervisning för vuxna : Ett utforskande av den egna praktiken med fokus på scenografi.
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktikSammanfattning : Syftet med min uppsats är att undersöka hur leken som ett arbetssätt i undervisning i scenografiskt arbete upplevs av deltagarna. För att undersöka detta används material från två empiriska studier. Material till studierna består av fokusgruppsamtal, deltagande observationer samt en skriftlig enkät. LÄS MER