Sökning: "formativ bedömning av elever på tidig utvecklingsnivå"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden formativ bedömning av elever på tidig utvecklingsnivå.

  1. 1. Formativ bedömning för elever på tidig utvecklingsnivå : utmaningar och möjligheter ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marie-Louise Thorildsson; Rebecka Kaipainen; [2021]
    Nyckelord :fokusgruppsintervjuer; formativ bedömning av elever på tidig utvecklingsnivå; gymnasiesärskolans individuella program; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Studien syftade till att undersöka lärares syn på formativ bedömning och det i relation till elever på tidig utvecklingsnivå inom gymnasiesärskoolans individuella program. Vidare ville studien belysa möjligheter och hinder som lärare kan uppleva i arbetet med formativ bedömning av elever på tidig utvecklingsnivå och vilka kompetenser samt förutsättningar de såg sig behöva i kommunikationen med eleverna. LÄS MER

  2. 2. Det handlar om formativ bedömning : Några lärares uppfattningar om formativ bedömning i träningsskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Veronika Dahlberg; [2016]
    Nyckelord :Formative assessment; special needs school with focus on training school; feedback; group interviews; intellectual disability; teacher; didadic triangel; Formativ bedömning; grundsärskolan inriktning träningsskolan; återkoppling; gruppintervjuer; intellektuell funktionsnedsättning; lärare; didaktiska triangeln;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to deepen the knowledge of how feedback and evaluation with a focus on formative assessment is perceived in terms of what, how and why by a few teachers working in special needs school with a focus on training school. To answer the purpose of this study three questions were formed, What is the teachers` understanding of formative assessment in relation to other practices of assessment and feedback? How do the teachers say they practice feedback and assessment with a formative assessment focus in their teaching practices? What pros and cons do some teachers believe there is in using formative assessment? The study is based on qualitative group interviews with teachers in two schools where all the teachers are active in the training school. LÄS MER