Sökning: "formativ utvärdering"

Visar resultat 11 - 15 av 44 uppsatser innehållade orden formativ utvärdering.

  1. 11. Knuffar, assistenter och tilläggsbelopp. En studie av gymnasieskolors dokumentation kring extra anpassningar och särskilt stöd ur ett diskursanalytiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helén Johansson; [2018]
    Nyckelord :avreglering; diskursanalys; dokumentation; juridifiering; skolans styrning; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : AbstractÄnda sedan mitten av 1970-talet har begreppet åtgärdsprogram, för elever i behov av särskilt stöd, funnits med i styrdokumenten för den svenska skolan. Under årens lopp har dock premisserna för den statliga styrningen av skolan varierat. LÄS MER

  2. 12. Hur bedöms elevers skrift i ämnet engelska? – enstudie av 10 lärares metoder och strategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Bjarnestam; [2018]
    Nyckelord :engelska; textbedömning; bedömningsmetod; bedömning; skrift; betyg; utvärdering text; textproduktion; plagiat;

    Sammanfattning : Detta examensarbete diskuterar frågan hur lärare i engelska praktiskt arbetar med att bedöma elevers textproduktioner. Tio lärare intervjuades (24 frågor) och deras svar jämförs med internationella forskningsrapporter i ämnet på grund av att det var svårt att hitta forskning om bedömningsmetoder eller modeller gällande engelska elevtexter i Sverige. LÄS MER

  3. 13. Videokameran som pedagogiskt verktyg : Hur kan videokameran användas som pedagogiskt verktyg för formativ bedömning och samtidigt synliggöra progressionen gällande svenskämnets muntliga förmågor?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för humaniora

    Författare :Roger Häggmark; [2018]
    Nyckelord :Formativ bedömning; synliggöra lärandet; muntliga förmågor; elevers progression; digital teknik; videokameran; självkänsla;

    Sammanfattning : Att ge eleven formativ bedömning gällande sina muntliga förmågor i svenskämnet är en sak, att visualisera dessa förmågor och samtidigt synliggöra progressionen för eleven är en annan och kan upplevas som problematiskt. I denna fallstudie undersöks hur videokameran kan användas som pedagogiskt verktyg för problematiseringen i föregående mening samt hur användandet av nämnt verktyg även kan göra undervisningen mer lustfylld och värdeskapande, samtidigt som det underlättar dokumentation och utvärdering. LÄS MER

  4. 14. Development of an Intuitive Interface Structure for Ergonomic Evaluation Software

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för ingenjörsvetenskap

    Författare :Pontus Rang-Roslund; Guillermo Munguia Velazquez; [2018]
    Nyckelord :User-Interaction; User-Experience; Ergonomy; User-Computer Interaction; Användargränssnitt; Kognition; Formativ-utvärdering;

    Sammanfattning : During the spring semester of 2018 a product development project has been carried out at the University of Skövde by two Design Engineering Students, Pontus Rang-Roslun, and Guillermo Munguía Velazquez, in cooperation with the project group for Smart Textiles for Sustainable Work Life at the University of Skövde as they are now focusing to develop a web-based software for ergonomists and work leaders/coaches. The aim of the project is to design the interface for the software. LÄS MER

  5. 15. Ett möte med språklig sårbarhet -anpassningar och särskilt stöd i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Strömberg; [2016]
    Nyckelord :mötet med miljön; relationellt förhållningssätt; språklig sårbarhet; språkstörning; språksvårigheter;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att synliggöra ett möte med språklig sårbarhet i skolan och de pedagogiska anpassningar som vidtas för att underlätta mötet med miljön. I denna studie blir det tydligt hur viktigt positiva förväntningar på elever är liksom ett välfungerande samarbete mellan speciallärare/specialpedagog och övriga pedagoger. LÄS MER