Sökning: "forskning resultat biologi"

Visar resultat 1 - 5 av 68 uppsatser innehållade orden forskning resultat biologi.

  1. 1. Naturens påverkan på välmående : En kvantitativ enkätstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Therese Weståker; Jenny Wilmarsgård; [2023]
    Nyckelord :Nature; well-being; greenspace; health; time; outdoors; Natur; välmående; grönområde; hälsa; tid; utomhus;

    Sammanfattning : Introduktion: Människan har historiskt sett levt i och med naturen. Industrialiseringen har orsakat ett mer distanserat och bortkopplat liv till naturen och människans biologi är fortfarande anpassat för ett liv som jägare och samlare. Dagens folksjukdomar har gått från smittsamma till mer livsstilsrelaterade. LÄS MER

  2. 2. Neanderthal genome sequencing : A genetic research study

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Susanna Uhr; [2023]
    Nyckelord :aDNA; genome sequencing; method progression; Neanderthals; modern humans; genetic divergence; interbreeding; aDNA; genom sekvensering; metodutveckling; Neandertalare; moderna människor; genetisk splittring; korsning;

    Sammanfattning : The aim of this study is to provide information regarding the development of aDNA research. The essay also strives to distinguish eventual impact on previous and contemporary conceptions concerning Neanderthal and modern human genetic divergence and possible interbreeding between the two species. LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattningar om laborationer i biologi : En kvalitativ undersökning om vad biologilärare har för syfte och mål med laborationer på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Matilda Ulander; [2023]
    Nyckelord :Laboration; Biologi; Lärare; Grundskolan; Högstadiet; Syfte; Kursplan; Planering;

    Sammanfattning : I högstadiet är laborationer en undervisningsmetod där eleverna får möjlighet att se olika biologiska ting och processer i verkligheten. I kursplanen för biologi på grundskolan står det även både i det centrala innehållet och bland kunskapskraven att eleverna ska lära sig att planera, genomföra, utvärdera och dokumentera laborationer (Skolverket, Lgr 22) . LÄS MER

  4. 4. Ämnesövergripande arbete mellan Hem- och konsumentkunskap och Naturorienterande ämnen inom området näringslära i årskurs 6 : Enkätstudie inom ämnena HKK och NO (biologi och kemi)

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Christina Lejon; Madeleine Rönnholm; [2023]
    Nyckelord :Ämnesövergripande; samarbete; näringslära; HKK; NO;

    Sammanfattning : Bakgrund: Enligt de svenska styrdokumenten ska grundskolorna arbeta ämnesövergripande för att ge eleverna möjlighet att få en djupare kunskap och förståelse för alla ämnen som ingår i skolans läroplan. Syftet: Ta reda på i vilken omfattning som landets grundskolor arbetar med ämnesövergripande samarbete i årskurs 6 mellan Hem- och konsumentkunskap och Naturorienterande ämnen inom område näringslära. LÄS MER

  5. 5. Läroplansanalys utifrån Blooms reviderade taxonomi : Likheter och skillnader mellan Sveriges och Ålands kunskapskrav i ämnena NO och SO för elever upp till årskurs 4, samt förändringar över tid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jaqueline Sving; Melissa Thom; [2023]
    Nyckelord :NO; SO; läroplanskoder; Blooms reviderade taxonomi; kognitiva processer; kunskapsdimensioner; kunskapskrav;

    Sammanfattning : Teman och analysmetoder som genomsyrar denna studie är läroplanskoder och Blooms reviderade taxonomi. Dessa utgör också den här studiens teori och förklaringsmodeller. Begreppet läroplanskod avser ett samlingsnamn för en uppsättning principer bestående av urval, organisation och förmedlingsform av skolans undervisning (Linde, 2021, s. LÄS MER