Sökning: "frågeställningar teknik i hemmet"
Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade orden frågeställningar teknik i hemmet.
6. Du får inte vara Elsa! : - En vetenskaplig essä om genus i förskolan
M1-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Min vetenskapliga essä har som utgångspunkt en händelse då en pojke valde att bryta mot gängse könsrollstänkande. Pojken ville i en lek ha den kvinnliga huvudrollen, vilket motarbetades av några av de andra barnen. Det innebar för oss pedagoger att vi måste hitta en väg där vi beaktade pojkens önskemål utan att avfärda kamraternas. LÄS MER
7. Implementering av IKT i förskolan : Pedagogernas syn på implementeringen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fakulteten för teknik- och naturvetenskapSammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka om IKT implementeras på förskolorna, på vilket sätt verktygen används och om läroplansmålen som berör IKT området följs. Fokus i undersökningen är pedagogernas syn på användandet av IKT i förskolans verksamhet. LÄS MER
8. TRYGG OM NATTEN - En kvalitativ studie om äldres tankar kring trygghet och teknik inom omsorgsarbetet nattetid.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att beskriva hur brukare med beviljad nattillsyn ser på begreppen trygghet och otrygghet i sin omsorgssituation nattetid. Vidare är även syftet att se till hur de uppfattar teknik som ett komplement inom omsorgsarbetet. LÄS MER
9. Leksaker baserade på teknik sedda ur ett genusperspektiv : En studie om 6-åringars preferenser och användande av könsstereotypa konstruktionsleksaker
Kandidat-uppsats, Fakulteten för teknik- och naturvetenskapSammanfattning : Genom kvalitativa intervjuer med barn i förskoleklass och genom enkätundersökningar hos pedagoger har jag fått svar på mina frågeställningar som handlar om pojkar, flickor och deras leksaksval då det gäller teknikbaserade leksaker. Syftet var att försöka se om det fanns skillnader i valet och användandet av dessa leksaker och i så fall försöka tydliggöra dem, och dessutom ta reda på varför barnen är olika i sina leksakspreferenser. LÄS MER