Sökning: "ICT in preschool"

Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade orden ICT in preschool.

  1. 1. IKT-pedagogers uppfattningar om IKT och digitalisering i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Isak Vessman; [2024]
    Nyckelord :IKT; förskola; digitala verktyg; teknik.;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to spread a broader understanding of ICT educators’ experiences of digital tools and professional development in preschool. ICT educators possess greater knowledge in the area then regular preschool teachers, which is why they were selected to participate in the study. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares användning av digitala verktyg i planerade aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Georgia Gaitanidou; Ida Andersson; [2023]
    Nyckelord :Participation; digital tools; digital skills; ICT; multimodal; Delaktighet; digitala verktyg; digitala kompetens; IKT; multimodal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur förskollärare använder digitala verktyg i sina verksamheter för att stimulera barns lärande. Kvalitativa intervjuer genomfördes för att undersöka förskollärares förhållningssätt i användningen av digitala verktyg i planerade aktiviteter. LÄS MER

  3. 3. Ett kritiskt förhållningssätt till IKT och digitala verktyg i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare resonerar kring IKT, digitala verktyg och källkritik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Frohm Lisabeth; Albertsson Julia; [2022]
    Nyckelord :Activity triangle; digital tools; ICT; source criticism; preschool teacher.; Aktivitetstriangel; digitala verktyg; IKT; källkritik; förskollärare.;

    Sammanfattning : In today's society, the use of digital tools and social media is increasing. Therefore, we want to study how preschool teachers express their use of digital tools, and how they describe a source-critical approach in relation to children's usage of information communication technology (ICT). LÄS MER

  4. 4. Förskolepersonalens inställning till digitalisering och IKT-verktyg i förskolan : En kvantitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Homanen; Monika Sandberg; [2021]
    Nyckelord :IKT-verktyg; digital kompetens; förskola; sociokulturella perspektivet; kvantitativ metod;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra förskolepersonalens inställning till IKT-verktyg samt att synliggöra förskolepersonalens uppfattning om barns användning av IKT-verktyg i förskolan, ur ett sociokulturellt perspektiv. Frågor som lyftes fram i studien var, utbudet av IKT-verktyg som barn möter i förskolan, förskolepersonalens in­ställning till IKT-verktyg och skattning av sin egen digitala kompetens. LÄS MER

  5. 5. Determinants of Technology Acceptance Among Preschools Teachers in Sweden : A mixed methodological approach

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Industriell teknik

    Författare :Joe Suresh Peter; Omer Mohamed; [2021]
    Nyckelord :Technology acceptance; TAM; first-order barriers; second-order barrier; preschool; documentation; planning; systematic quality work;

    Sammanfattning : There is a lot of demand from society or the government to incorporate ICT into preschool and education in general. However, no research in this area has been found that specifically cites technology's capacity to address concerns connected to planning, and systematic quality work in the preschool context. LÄS MER