Sökning: "genre jämförelse"

Visar resultat 26 - 30 av 36 uppsatser innehållade orden genre jämförelse.

  1. 26. Comparação de anúncios de emprego nas imprensas brasileira e sueca

    Kandidat-uppsats, Institutionen för spanska, portugisiska och latinamerikastudier

    Författare :Susanne Nyström; [2013]
    Nyckelord :Recruitment advertisements; Advertisements; Text types; Portuguese; Genre; Discourse.; Anúncios de emprego; Anúncios de recrutamento; Anúncios; Tipos de texto; Português; Gêneros; Discurso.; Platsannonser; Annonsering; Texttyper; Portugisiska; Genre; Diskurs.;

    Sammanfattning : O objetivo desta monografia de conclusão de curso é de analisar um corpus de anúncios de emprego brasileiros e suecos em jornais interurbanos para explorar semelhanças e diferenças, tanto na aparência como no conteúdo nos elementos estruturais dos anúncios. Foi escolhida a profissão de gerente para a comparação entre anúncios de emprego em dois jornais com periodicidade diária do Brasil e da Suécia, na ediçãoem papel. LÄS MER

  2. 27. Muntliga och skriftliga faktaredogörelser och samband med arbetsminne i årskurs 6 och årskurs 8

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Nilla Hovén; Cecilia Jakobsson; [2010]
    Nyckelord :Faktaredogörelser; Lexikal diversitet; Lexikal densitet; Arbetsminne; Lärarbe; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att studera muntliga och skriftliga faktaredogörelser hos normalspråkiga elever i årskurs 6 och 8 och att se om det fanns samband mellan produktmått på faktaredogörelser och arbetsminneskapacitet Dessutom syftade studien till att undersöka samband mellan kvalitets- och kvantitetsmått i de skriftliga faktaredogörelserna genom att låta två lärare göra helhetsbedömningar av redogörelserna. Såvitt författarna vet, har inga tidigare logopediska studier i Sverige undersökt faktaredogörelser på detta sätt. LÄS MER

  3. 28. Skrivpedagogiska diskurser : En textanalys av styrdokument i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Bitte Vilhelmsson Ramshage; [2010]
    Nyckelord :Writing; theories of wirting; policy documents; education; lerning; language; views of writing; Skrivande; skrivpedagogisk teori; styrdokument; undervisning; lärande; språk; synsätt;

    Sammanfattning : De tankar som finns bakom planering och genomförande av skrivundervisningen i grundskolan påverkas av de förhållningssätt som den beslutsfattande läraren har till sin undervisning. Att se på språk och skrivande utfrån olika perspektiv ger olika resultat. LÄS MER

  4. 29. ”När man själv rasar,var finns nåden?” : Analys av Stella Björk i Johanna Nilssons Rebell med frusna fötter i förhållande till den typiska chick lit-karaktären.

    Kandidat-uppsats, Litteraturvetenskap

    Författare :Erica Engdahl; [2010]
    Nyckelord :chick lit; tematik; relationer; miljö; genre; Bridget Jones’s Diary; Rebell med frusna fötter; karaktärsbeskrivning;

    Sammanfattning : Denna uppsats syfte är en tematisk jämförelse mellan Johanna Nilssons Rebell med frusna fötter och Helen Fieldings Bridget Jones’s Diary beträffande huvudkaraktärerna för att komma fram till hur felplacerad Stella Björk skulle vara i en chick lit-berättelse. Jag använder Bridget som representativ för en typisk huvudkaraktär i chick lit då det är vid publiceringen av Bridget Jones’s Diary forskarna anser att chick lit föddes. LÄS MER

  5. 30. Hur bedöms elever på det nationella provet i Svenska B med avseende på genre och struktur?/How Are Students Graded with Respect to Genre and Structure in the National Exam in the Course Svenska B?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Stina Svensson; [2009]
    Nyckelord :analys av argumenterande texter; genre och grammatik; bedömning av nationella prov i svenska; textbindning;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur bedömningen av nationella prov i kursen Svenska B i gymnasieskolan ser ut med fokus på genre och grammatiska aspekter som hör till den argumenterande genren, samt att se huruvida bedömningen av detta har ändrats mellan 1996 och 2008. Först konstruerades en textanalysmodell som ligger till grund för analys av tre elevtexter från det nationella provets bedömningshäften från olika år (1996, 2002 samt 2008). LÄS MER