Sökning: "gränssättning i relationer"
Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden gränssättning i relationer.
6. ”Det ser inte ut som att det andra barnet vill att du är så nära nu” : Fem förskollärares beskrivningar av integritetsarbete i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/PedagogikSammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen kring hur förskollärare anser att de arbetar med barns fysiska integritet i förskolan. Studien har genomförts genom att använda oss av strukturerade intervjuer, där fem förskollärare intervjuades. LÄS MER
7. Att se, bekräfta och lyssna på elever : - en del i lärares och fritidslärares relationsarbete
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : I skolan träffas lärare och elever stora delar av vardagen, både i skolverksamheten samt ifritidshemsverksamheten. Tidigare forskning visar att det vid varje möte skapas eller fördjupas en typ av relation och hur kvaliteten på denna ska vara är framförallt upp till läraren. LÄS MER
8. Familjehemsdynamik : Familjehemsföräldrars upplevda påverkan på den egna familjen i uppdraget som familjehem.
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för psykologi och organisationsstudierSammanfattning : Studien gjordes i syfte att undersöka hur familjehemsföräldrar kan uppleva att deras uppdrag som familjehem påverkar dem själva, deras biologiska barn och deras relationer. Fokusgruppsintervjuer genomfördes med två grupper innehållande fem familjehemsföräldrar i varje grupp. LÄS MER
9. Hantera din stress - få tid att arbeta : En kvalitativ studie om universitetslärares hantering av stress på arbetsplatsen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)Sammanfattning : Stressrelaterade sjukdomar är ett problem som ökar i samhället. Universitetslärare upplever ofta känslan av att inte räcka till. Syftet med studien var att se hur universitetslärare lär sig att hantera stressorer på arbetsplatsen. LÄS MER
10. Utmanande barn i förskola och förskoleklass : Pedagogers syn gällande hur deras förhållningssätt och bemötande kan stötta och hjälpa utmanande barn
Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med undersökningen var att få en ökad förståelse för pedagogers syn gällande hur deras förhållningssätt och bemötande kan stötta och hjälpa utmanande barn. För att synliggöra detta valde jag att ta reda på hur verksamma pedagoger i förskola och förskoleklass såg på begreppet utmanande barn samt vilka erfarenheter de hade av att möta dessa barn i verksamheten. LÄS MER