Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Delaktighetsfrämjande arbete inom gymnasiesärskolans individuella program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap; Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Hanna Wincent; Eva Godrén; [2022]
    Nyckelord :delaktighet; intellektuell funktionsnesättning; alternativ och kompletterande kommunikation; gymnasiesärskola; individuella program;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utforska fenomenet delaktighet utifrån pedagogers erfarenheter samt pedagogernas arbetssätt för att främja elevers delaktighet på gymnasiesärskolans individuella program. Vi ville också belysa alternativ och kompletterande kommunikation och dess effekter för möjligheter till delaktighet. LÄS MER

  2. 2. En nationell undersökning om arbetsplatsförlagt lärande på gymnasiesärskolan : Synen på arbetsplatsförlagt lärande och dess betydelse för elever som läser ett nationellt program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Henrik Gustafsson; Sjölie Eivor; [2022]
    Nyckelord :Workplace-based learning; wbl; upper secondary special school; intellectual disability; mild developmental disorder; employability.; Arbetsplatsförlagt lärande; APL; gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning; lindrig utvecklingsstörning; anställningsbarhet.;

    Sammanfattning : AbstractThe purpose of this study is to illustrate how Work-based Learning (WBL) is handled in Special Education High Schools. With this purpose in mind, four questions have been formulated and they focus on what proportion of the total amount of high school students in the Special Education High School National Program who is completing their WBL according to governmental regulations, what challenges the WBL managers experience in working with WBL, what reasons the WBL managers see as decisive for students not completing their WBL and what benefits the WBL managers see with WBL. LÄS MER

  3. 3. Formativ bedömning för elever på tidig utvecklingsnivå : utmaningar och möjligheter ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marie-Louise Thorildsson; Rebecka Kaipainen; [2021]
    Nyckelord :fokusgruppsintervjuer; formativ bedömning av elever på tidig utvecklingsnivå; gymnasiesärskolans individuella program; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Studien syftade till att undersöka lärares syn på formativ bedömning och det i relation till elever på tidig utvecklingsnivå inom gymnasiesärskoolans individuella program. Vidare ville studien belysa möjligheter och hinder som lärare kan uppleva i arbetet med formativ bedömning av elever på tidig utvecklingsnivå och vilka kompetenser samt förutsättningar de såg sig behöva i kommunikationen med eleverna. LÄS MER

  4. 4. Idrott och hälsa – ”i det lilla och i det stora” Rektorers uppfattning om möjligheter till fysisk aktivitet på gymnasiesärskolans individuella program

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Sarah Prosell; Maria Yderstedt Rödholm; [2020-06-23]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; idrott och hälsa; intellektuell funktionsnedsättning; gymnasiesärskola; ekologisk systemteori; frirum; tematisk analys;

    Sammanfattning : Forskning har visat att fysisk aktivitet minskar i tonåren speciellt för ungdomar med intellektuella funktionsnedsättningar. Detta är ett aktuellt ämne som diskuteras flitigt i samhället just nu. LÄS MER

  5. 5. Hem- och konsumentkunskap på grundsärskolan med inriktning ämnesområden och gymnasiesärskolans individuella program : pedagogers erfarenheter och uppfattningar

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Jessica Sjöström; [2020]
    Nyckelord :Bakning; grundsärskola; gymnasiesärskola; hem- och konsumentkunskap; matlagning; recept;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur sex pedagoger beskriver sina erfarenheter och uppfattningar om vad som kännetecknar hem- och konsumentkunskapsundervisningen på grundsärskolan med inriktning ämnesområden och gymnasiesärskolans individuella program. Studien tar sin utgångspunkt utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER