Sökning: "gymnasium verktyg matematik"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden gymnasium verktyg matematik.

  1. 1. Undervisning i matematik på distans : En kvalitativ undersökning om gymnasielärares undervisningsmetoder i matematik på distans

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Michael Sohl; [2020]
    Nyckelord :Matematik; distansundervisning; gymnasiet; undervisningsmetoder; digitala verktyg; elevsamarbeten;

    Sammanfattning : I Sverige har, sedan 1985, endast ett gymnasium haft distansundervisning vilket har lett till att det finns lite kvalitativ forskning om distansundervisningen i Sverige. För att få en bild av hur undervisningen sett ut i matematiken när Sveriges gymnasieskolor gick över till distansundervisning under vårterminen 2020 har denna studie genomförts. LÄS MER

  2. 2. Statistik med R : Lektionsserie i statistik för gymnasieskolans matematikkurs 2B och 2C

    L3-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Katarina Ekholm Selling; [2019]
    Nyckelord :Matematik; Statistik; Skola; Gymnasium; Lektionsserie; Statistikdidaktik; Statistisk programvara; Statistical literacy;

    Sammanfattning : Statistical literacy – the ability to interpret, critically judge, and communicate statistical information – is of major importance in today’s society as the majority of us are continuously exposed to conclusions drawn from statistics both in media, at our workplace, in our community, and in school. In Sweden, statistics is part of the mathematics curriculum in school at different levels, including in the gymnasium (years 10 to 12). LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg inom matematikundervisningen i samband med den nya ämnesplanen i matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Linnea Hallström; [2018]
    Nyckelord :Digitala verktyg; gymnasium; kvantitativ; matematikundervisning; reviderad ämnesplan;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökande uppsats är att utreda hur digitala verktyg används i matematikundervisningen idag och hur stor förändring den kommande revideringen av ämnesplanen kommer kräva av lärare och skolor när det gäller matematikundervisningen. Undersökningen sker via en enkätundersökning som skickats ut till matematiklärare i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Hur matematiklärare vid ett gymnasium upplever Kunskapsmatrisen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för ämnesdidaktik och matematik

    Författare :Clas Henning; [2017]
    Nyckelord :Matematik; matematikdidaktik; formativ bedömning; interaktiva hjälpmedel; digitala verktyg; matematikundervisning; Kunskapsmatrisen;

    Sammanfattning : Matematikämnet har på senare tid fått en allt större uppmärksamhet, inte minst genom de resultat som publicerats i samband med de internationella undersökningarna PISA och TIMMS. Skolverkets intentioner att skapa ett större fokus kring de förmågor som presenteras i kursplanen och ämnesplanen i matematik har öppnat upp för att den formativa bedömningen alltmer kan ta plats inom dagens pedagogiska praktik. LÄS MER

  5. 5. Matematik i praktiken. En etnografiskt inspirerad studie om matematiken i två gymnasieelevers byggvardag

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Sara Reimbert Westlund; [2014-09-04]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien var att undersöka på vilka sätt två gymnasieelever, som är i matematiksvårigheter och går på byggprogrammet, använder den matematik de lär i skolan i sin praktik. Teorianknytning Det sociokulturella perspektivet har använts som teoretisk bakgrund i denna studie. LÄS MER