Sökning: "högskolan väst modersmål"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden högskolan väst modersmål.
1. Läs- och skrivutveckling hos flerspråkiga elever på högstadiet : En kvalitativ studie av fem SVA-lärares arbetssätt och hur de bemöter elevers modersmål i klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Detta arbete handlar om hur svenska som andraspråkslärare arbetar med läs- och skrivutveckling hos flerspråkiga elever i undervisningen. Dessutom handlar det om svenska som andraspråkslärares inställning till flerspråkiga elevers modersmål i klassrummet. LÄS MER
2. Translanguaging och dess förutsättningar i svenska förskolor : Pedagogers arbetssätt kring flerspråkiga barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Bakgrund: Den etniska och språkliga mångfalden i Sverige har stadigt ökat under de senasteåren. Detta innebär att det finns allt fler barn som talar ett annat modersmål än svenska inskrivnapå våra förskolor. Enligt barnkonventionen, som blev svensk lag i januari 2020, har alla barnrätt till sitt språk (Unicef Sverige, 2018). LÄS MER
3. Transspråkande undervisningsmetoder inom sfi : En kvalitativ studie av sfi-lärares utsagor om elevers modersmål som resurs i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : I Sverige talas det många olika språk utöver svenskan och officiellt råder det en flerspråkig norm där också Skolverkets styrdokument betonar vikten av att tillvarata elevens alla kompetenser. Trots det råder det i praktiken ibland en enspråkig norm inom svenskt utbildningsväsende. LÄS MER
4. Svenska som andraspråk i förskolan : En intervjustudie om förskollärares syn på deras betydelse för och arbetssätt med barns andraspråksutveckling samt utveckling av deras ordförråd.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: Sverige har blivit ett mångkulturellt land och förskollärare behöver vidareutveckla sina kunskaper om olika sätt att stimulera barn med annat modersmål och deras utveckling av det svenska språket, för att göra de delaktiga i förskolan. De flesta som arbetar i förskola kommer i kontakt med barn med ett annat modersmål, då en fjärdedel av alla barn i förskolan har ett annat modersmål. LÄS MER
5. Nyanlända elevers upplevelser av matematikundervisning : En intervjustudie i årskurs 3
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: Den högaktuella invandringen har gjort att skolan i dag präglas av det mångkulturella samhället. Tidigare forskning har visat att elever med utländsk bakgrund presterar sämre än elever med svensk bakgrund i skolan och att en anledning kan vara elevernas bristfälliga språkkunskaper. LÄS MER