Sökning: "historiska museet"
Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden historiska museet.
1. Murar & Mysterier
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljöSammanfattning : En ny utställningsbyggnad till Kulturen i Lund presenteras med ritningar och bilder. Bakgrunden till gestaltningen kommer ifrån en studie av staden Lund, dess arkitekturtradition och hur dessa kan sammankopplas med begrepp som tid och materialitet. Projektet börjar med en kort redogörelse för Lunds byggnads- och arkitekturhistoria. LÄS MER
2. Museets möjligheter : Museet som resurs i historieundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Kunskapsöversikten syftar delvis till att sammanställa tidigare forskning kring hur museum och studiebesök kan användas som verktyg i undervisningen. Syftet har också varit att undersöka hur man kan använda museibesök för att stötta elever i att utveckla historisk empati. LÄS MER
3. Show and Tell: A Critical Discourse Analysis of the representation of Swedish Colonial History in the Historiska Museet, through the lenses of Swedish Exceptionalism and Nation Branding
Master-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheterSammanfattning : When looking from the outside, Sweden is an exceptional country, with a tradition of neutrality and no notable colonial past; but history paints a different picture. This thesis investigates the portrayal of Sweden and the impact of narratives of Swedish exceptionalism in the Historiska Museet in Stockholm, through the analysis of the depiction of Swedish colonial history and Human Rights discourses. LÄS MER
4. Historiemedvetande i årskurs 4–6 : En studie i hur lärare främjar historiemedvetande genom användning av artefakter, museum och historiska platser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : För att lärare ska kunna hjälpa eleverna att utveckla sitt historiemedvetande krävs det pedagogiska strategier. Vi vill därför undersöka vilka strategier lärare använder sig av i sin undervisning. LÄS MER
5. How to make culture comprehensible : comparative case study of popularisation activities at the Louvre in Paris and the Historiska Museet in Stockholm
Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskapSammanfattning : This work is a qualitative comparative case study of popularizing activities at the Louvre in Paris (2015-2019) and the Historiska Museet in Stockholm (1999-2005). Throughout a press content analysis, the two museums’ take and initiative to promote the intelligibility of cultural knowledge is decrypted and then compared. LÄS MER