Sökning: "hund i skolan"

Visar resultat 6 - 10 av 23 uppsatser innehållade orden hund i skolan.

  1. 6. Hunden som specialpedagogisk stödinsats i grundskola: En intervjustudie.

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Karin Schylberg; Anna Fatima Rebecca Soccorsi; [2022]
    Nyckelord :Elevers närvaro; hundförare; kommunikation; motivation; utveckling; specialpedagogisk insats.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Enligt rapporter från Skolinspektionen finns det en stor andel elever med ogiltig skolfrånvaro. Dessa rapporter uttrycker att samhället har ett stort ansvar att skapa förutsättningar för att alla elever ska känna sig trygga och motiverade att närvara i skolan. LÄS MER

  2. 7. "När skolhunden slutade blev eleven återigen hemmasittare" : En studie om hundassisterad pedagogik i skolverksamhet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Emmie Linnefell; Lisa Carlsson; [2020]
    Nyckelord :Reading education assistance dogs; Animal assisted therapy; Skolhund; Hemmasittare; Hundassisterad pedagogik; Hundar i skolan; Hundassisterad terapi; Pedagoghund;

    Sammanfattning : Hundassisterad pedagogik (HAP) är en metod där hund används som verktyg i skolverksamhet och användandet av hundar i skolmiljö ses som ett pedagogiskt och hälsofrämjande verktyg. Syftet med studien är att uppmärksamma vad och hur de yrkesverksamma inom HAP anser att metoden kan gynna eleverna. LÄS MER

  3. 8. Kan djur i skolan bidra till elevernas personliga utveckling? : En litteraturstudie om elevers utveckling i samband med djur i skolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emilia Claesson; Agnes Rostedt; [2020]
    Nyckelord :Empati; motivation; sociala relationer; djur i skolan;

    Sammanfattning : Domesticerade djur har påverkat människans vardag i 15 000 år där de har varit sällskap, mat eller skydd. Vi människor mår bra av att ha djur runtomkring oss då ämnet oxytocin frigörs vid kontakt med djur. Ämnet gör oss människor lugnare, mindre stressade och dämpar även ångest. LÄS MER

  4. 9. Hunden som pedagogisk resurs i grundskolan

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Lindhart Jörgensen; Anna Lundblad; [2020]
    Nyckelord :Grundskola; Hund i skolan; Lärande; Motivation; Pedagogisk resurs;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Jörgensen, Lindhart Louise & Lundblad, Anna (2020). Hunden som pedagogisk resurs i grundskolan. Specialpedagogprogrammet, Fakulteten för lärande och samhälle, Skolutveckling och ledarskap, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 10. Hundförares uppfattning om att använda hund som medel i grundskolan i relation till görande och delaktighet i skolaktivitet

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Amanda Liljekvist; Kajsa Westling; [2019]
    Nyckelord :Görande; delaktighet i skolaktivitet; hundar; barn; grundskola;

    Sammanfattning : Elever med särskilda behov känner sig ofta mindre delaktiga i skolaktivitet än andra elever på grund av att de behöver stöd i skolan. Att använda hund som medel i skolan kan vara ett komplement i undervisningen och en hunds närvaro i skolan har tidigare visat på positiva effekter på bl.a. elevers lärande och attityd gentemot skolan. LÄS MER