Sökning: "hur man lär ut idrott"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden hur man lär ut idrott.

  1. 1. Barn & ungdomars upplevelser av att ha deltagit i ett kampsportsprojekt

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ihab Harandi; [2018]
    Nyckelord :socialization; integration; martial arts project; legitimate peripheral participation;

    Sammanfattning : Denna studie handlar barn och ungdomar upplevelser av sitt deltagande i kampsportsprojektet Golden Life av idrottsföreningen Golden Leaf. Uppsatsen har utförts på ett kvalitativts sätt där barn och ungdomar slumpmässigt har valts ut genom att delta via semistrukturerande intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Länken

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Evelina Hüll; [2018]
    Nyckelord :School; The Link; Skolan; Skolan Länken; Länken;

    Sammanfattning : Detta är en skola som är uppdelad i olika huskroppar som kan bidra till närmare kontakt och relation till elever och lärare men framförallt till den årskurs som man går i och de allra närmsta årskurserna. Detta skapar också en närmre relation mellan elev och hus som kan ge en trygghet, ett hem att fly till. LÄS MER

  3. 3. Att vara kvinna på en mansdominerad arena : Strukturerade intervjuer med tre golfspelande kvinnor

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Axner; [2016]
    Nyckelord :Mansdominerad arena; idrott; kvinnor; kultur; genus; jämställdhet; golf;

    Sammanfattning : Inledning Idrotten ses som Sveriges största folkrörelse och har gått från att bara vara tillgänglig för män till att genom de senaste årtionden även vara tillgänglig för kvinnor. Golfsporten ska vara attraktiv för alla och vara lika inkluderande bland alla samhällsgrupper. Med detta avses kön, etnicitet och samhällsgrupp. LÄS MER

  4. 4. Lärares tankar om hälsa : Vad lär idrottslärare ut om hälsa i skolan?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Johan Hemberg; [2014]
    Nyckelord :Health; Physical education and health; Physical education teacher; School; Physical teacher development; Hälsa; Idrott och hälsa; Idrottslärare; Skola; Idrottslärarutveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med den här studien är att undersöka vad lärare har för tankar om hälsa och hur deras tankar påverkar undervisningen inom ämnet idrott och hälsa.  De huvudfrågorna som har ställts i den här studien var: Vad är lärarnas tankar om hälsa? Vad lär idrottslärarna ut om hälsa under idrott och hälsa lektionerna? På vilka sätt görs hälsoundervisningen meningsfull inom idrottsämnet? Hur kan idrottslärare utveckla området hälsa inom idrottsämnet i skolan?  Metod Ansatsen är den kvalitativa där det utvalda verktyget är intervju med öppna frågor. LÄS MER

  5. 5. Elevers uppfattningar om tävling inom Idrott och hälsa : En kvantitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Anna Moisio; [2013]
    Nyckelord :idrottsundervisning; Idrott och hälsa; tävlingsmoment; tävling; barn och tävling;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie är att ta reda på vad flickor respektive pojkar i årskurs 7-9 har föruppfattning om ämnet Idrott och hälsa, och i synnerhet tävlingsmoment inom undervisningen. Med uppfattning menas här elevernas känslor inför idrottsundervisningen ochtävlingsmoment i termer som negativt respektive positivt, samt vad eleverna har föruppfattning om varför man tävlar, och vad de tror att de lär sig genom att tävla. LÄS MER