Sökning: "hur ska skolan organisera sig"

Visar resultat 21 - 24 av 24 uppsatser innehållade orden hur ska skolan organisera sig.

  1. 21. Att organisera för klassrumsinteraktion

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Samhällsstudier och didaktik

    Författare :Karin Bybro; [2014]
    Nyckelord :interaktion; lärande; samlärande; relationell pedagogik; reflektion; livsvärldsfenomenologi;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen vänder sig till dig som är intresserad av betydelsen av interaktion för lärande i klassrummet. Aktuell forskning tar sin utgångspunkt i att elever lär genom att interagera med varandra såväl som med läraren och förmedlingspedagogik har inte längre en framträdande roll i skolan, vilket stöds av vetenskap om lärande. LÄS MER

  2. 22. Skolan, en arbetsplats att trivas på! : en studie om framgångsrika skolledares syn på lärares psykiska hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Ulrika Lorentzi; Therese Tall; [2013]
    Nyckelord :arbetsmiljö; lärares arbetsmiljö; lärares psykiska hälsa; psykisk hälsa; lärare;

    Sammanfattning : Aim and questions The aim of our study was to increase knowledge about successful school managers' views on teachers' mental health and their own work regarding this subject. In what ways do the school manager work preventive with measures on teachers' mental health?  How does leadership affects teachers' mental health?  What factors create mental health among teachers?   Method In order to answer the questions, we have chosen to use semi-structured interviews. LÄS MER

  3. 23. Svårigheter för extremt tidigt födda barn med att planera, organisera och genomföra individuellt skolarbete

    Kandidat-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Birgitta Lång; Linda Nilsson; [2008]
    Nyckelord :extremt prematura barn; exekutiva fömågor; gruppstorlek; LPO 94; individuellt arbete;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie handlar om svårigheter för extremt tidigt födda barn att planera, organisera och genomföra individuellt skolarbete. Ambitionen med denna c-uppsats har varit att försöka ta reda på om mycket tidigt födda barn p g a sin extrema prematur kan få skador på hjärnan som påverkar barnets exekutiva förmågor. LÄS MER

  4. 24. Elevdemokratisering : Hur elever bidrar till att demokratisera sig själva genom ett elevråd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

    Författare :Jessica Schilling; [2008]
    Nyckelord :Elevdemokratisering; elevdemokrati; elevråd; deliberativ demokrati; företagsamt lärande;

    Sammanfattning : Att undersöka möjligheterna att åstadkomma elevdemokratisering genom ett elevråd utgör studiens syfte. Detta mot bakgrund av den svenska skolans värdegrund som lyfter fram elevernas inflytande över sin utbildning, samt deras rättigheter att bli hörda, att organisera sig och att påverka sin vardag. LÄS MER