Sökning: "hur ska skolan organisera sig"

Visar resultat 16 - 20 av 24 uppsatser innehållade orden hur ska skolan organisera sig.

  1. 16. Organisation av undervisning för nyanlända elever : Ett exempel från två skolor med inkluderande arbetssätt

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Carina Abrahamsson; [2015]
    Nyckelord :Newly arrived students; school; inclusive education; organization; Nyanlända elever; skola; inkludering; organisation; undervisning;

    Sammanfattning : Ett aktuellt ämne inom skolan i Sverige idag är hur man på bästa sätt kan organisera för undervisning för nyanlända elever. Antalet nyanlända elever ökar och detta kommer att ställa nya krav på skolan beträffande mottagande och organisation för undervisning för dessa elever. LÄS MER

  2. 17. Introduktionsprogrammen : -utveckling, möjligheter och hinder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rebecca Johansson; Johanna Elvén Bergling; [2015]
    Nyckelord :Specialpedagogiska perspektiv; Inkludering; Förändringsprocess; Introduktionsprogram; Behov; Skolutveckling; Hinder; Möjligheter;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur en förändringsprocess gällande en kommuns introduktionsprogram tar hänsyn till de behov som utbildningen avser att möta. Avsikten är att få enhetschefers, utvecklingsledares, rektorers, studievägledares och lärares bild av det förändringsarbete som pågår och analysera detta ur olika specialpedagogiska perspektiv samt ur ett organisatoriskt perspektiv. LÄS MER

  3. 18. Mot samma mål - en fallbeskrivning av hur en skola styrs i en kommun

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Erika Sigeback; [2015]
    Nyckelord :förtroende; kommunal styrning; organisationsteori; relationsteori; rolluppfattning;

    Sammanfattning : Erika Sigeback (2015), Mot samma mål - en fallbeskrivning av hur en skola styrs i en kommun (Towards the Same Goal - a Case Study of how a School is guided in a Municipality), Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och Samhälle, Malmö HögskolaBakgrund: Lärarnas kompetens, engagemang, förväntningar och ledarskap har betydelse för elevernas resultat. På samma sätt spelar rektorn en viktig roll för hur framgångsrikt lärarna kan utföra sitt uppdrag (Skolinspektionen, 2010). LÄS MER

  4. 19. Den professionella handläggaren : En studie av personliga handläggare på Försäkringskassan

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mattias Fogelgren; [2014]
    Nyckelord :professionalism handläggare offentlig förvaltning Försäkringskassan;

    Sammanfattning : De personliga handläggarna på Försäkringskassan har en grundläggande betydelse för hur sjukförsäkringen fungerar eftersom de är ansvariga för att implementera sjukförsäkringens lagar och regler i praktiken. Det finns omfattande regelverk som styr hur sjukförsäkringen ska handläggas men för den enskilda handläggaren finns det alltid ett handlingsutrymme i specifika fall och för sjukförsäkringens legitimitet är det viktigt att handläggaren kan hantera detta handlingsutrymme. LÄS MER

  5. 20. 100-tals sidor som Är mer intressanta än det läraren talar om : Några elevers tankar om elevdatorer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Anna Andersson; [2014]
    Nyckelord :computer; teaching; advantage; disadvantage; possibilities; elevdatorer; undervisning; fördelar; nackdelar; möjligheter;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka elevers uppfattning av hur datorer används i undervisningen. Frågeställningen var att se om det finns fördelar, nackdelar och om det finns förändringsområden för att använda datorer i undervisningen Dataanvändandet ökar i dagens samhälle och i de flesta skolor får eleverna en egen elevdator att använda i undervisningen. LÄS MER