Sökning: "icke autentiska frågor."

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden icke autentiska frågor..

  1. 1. Vilken färg har Runebergs Den enda stunden? : En läsarorienterad studie av diktanalys med 14-18-åriga skolelever

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Peter Ferm; [2021]
    Nyckelord :lyrikläsning; lyriktolkning; receptionsestetik; reader response theory; kognitiv poetik;

    Sammanfattning : I uppsatsen beskrivs två praktiker för lyrikläsning med 14–18–åriga skolelever:klassrumssamtal samt ett formulär för kreativ analys. Dessa praktiker ställs mot ettinteraktionellt synsätt som företräds av disciplinen receptionsestetik så som denna beskrivs avWolfgang Iser, ett transaktionellt synsätt som företräds av disciplinen reader–response theorymed Louise Rosenblatt som förgrundsfigur, samt disciplinen kognitiv poetik såsom dennabeskrivs av Peter Stockwell. LÄS MER

  2. 2. Utveckling av läsförståelse hos andraspråkselever : En läromedelanalys av två läromedel i svenska som andraspråk

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Vasiliki Vagia; [2019]
    Nyckelord :läroböcker; schemateori; genre; bilder; autentiska texter;

    Sammanfattning : : Denna studie har som syfte att öka kunskapen om läromedel i svenska som andraspråk i årskurs 3 och undersöker vilka möjligheter andraspråkslever erbjuds för att utveckla sin läsförståelse. Läsförståelsen påverkas av olika faktorer såsom ordförråd, läsförståelsestrategier, kunskap om olika textgenrer, bilder som illustrerar texterna samt huruvida texterna är autentiska eller icke autentiska. LÄS MER

  3. 3. ”En läsande klass – Träna läsförståelse” : Autentiska frågor vs icke autentiska frågor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Therése Amrén; [2016]
    Nyckelord :A reading class; speaking space; questions; power; authentic questions; non authentic questions; En läsande klass; talutrymme; frågor; makt; autentiska frågor; icke autentiska frågor.;

    Sammanfattning : In this study, I examined how the study guide for A reading class - Practice reading comprehension is used in both theory and in practice, based on the type of questions asked. The aim of the concept is to practice reading comprehension based on five characters: foretell lady, reporter, detective, cowboy and artist. LÄS MER

  4. 4. Autentiska frågor i läromedel i engelska : En studie av fördelningen mellan autentiska och icke-autentiska frågor i läromedel i engelska for skolår 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Chrisman Ländell; [2012]
    Nyckelord :autentiska frågor; läromedelsanalys; engelskundervisning;

    Sammanfattning : Bland annat Dysthe (1996) och Tornberg (2000) förespråkar en flerstammig klassrumsinteraktion där en monologisk kommunikation med en lärare som överfor kunskap till eleverna ersätts med en dialogisk kommunikation där elevers röster blir hörda och integrerade i undervisningen. Därav behöver läraren ställa så kallade autentiska frågor – frågor som söker en tolkning, erfarenhet, åsikt, känsla eller annan information av den tillfrågade och som inte har något givet rätt eller fel svar som den som ställer frågan känner till i förvag. LÄS MER

  5. 5. Ett på allvar integrerat svenskämne? : En studie av uppgiftskulturen i läromedlet Känslan för ord.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Nina Larsson; [2010]
    Nyckelord :Integrative subject; coherent subject; Swedish; teaching media analysis; Integrerat svenskämne; sammanhållet svenskämne; läromedelsanalys; uppgiftskultur;

    Sammanfattning : The aim of this paper is to analyze and problematize the content in the teaching media Känslan för ord through an integrative perspective. This is done by using two sets of questions based on two of the didactic questions what and how. LÄS MER